Artista convidat - Teatre Auditori de Granollers
Portada > Artista convidat

Artista convidat

Amb ànim d’aprofundir en les propostes artístiques i de generar pensament crític, cada temporada el Teatre Auditori de Granollers acull un artista o una companyia.


LA CONQUESTA DEL POL SUD

Temporada 2018 - 2019

Aquesta temporada 2018-2019 comptem amb La Conquesta del Pol Sud, una companyia que realitza obres de teatre documental i que ens portarà a l’imaginari dues peces de la seva trilogia “Dona, història i identitat”: Raphaëlle (9-11-2018) i Nadia (pendent). L’obra que completa la trilogia, Claudia, ja la vam poder veure la temporada passada.  

Com a companyia convidada, La Conquesta del Pol Sud realitzarà altres activitats de formació, investigació i difusió amb diferents col·lectius de la ciutat. També crearà una proposta de recerca documental en la qual la participació de la ciutadania serà fonamental.

LA COMPANYIA

La companyia La Conquesta del Pol Sud, fundada l’any 2010 a Barcelona pel dramaturg i director Carles Fernández Giua i per l’escenògraf i videoartista Eugenio Szwarcer, explora les relacions entre individualitat i col·lectivitat amb un llenguatge que participa al mateix temps del documental, de la poesia visual i del teatre. 

En un primer moment, el seu interès se centra en la dramatúrgia contemporània que planteja qüestions actuals —el món de l’empresa, l’atur, la idea de democràcia real, la desobediència civil, l’Alzheimer, etc.— i que implica un repte per a la investigació sobre el llenguatge escènic. En les seves versions d’obres com Macbeth (2011) de William Shakespeare, Contra la democràcia (2011) i Contra l’amor (2013) d’Esteve Soler, Variacions sobre el model de Kraepelin (2012) de Davide Carnevali o Si no ens paguen, no paguem! (2013) de Dario Fo, entre d’altres, combinen i fusionen la vocació social amb l’experimental, sempre a la recerca de noves formes escèniques.

Posteriorment, la companyia opta per un format documental, alhora que consolida els seus trets distintius i fundacionals: la interacció entre acció escènica i imatge projectada, i la concepció de l’espai com a element expressiu i generador de resistència i moviment. El disseny de so de Damien Bazin i el disseny d’il·luminació de Luis Martí contribueixen a plasmar la singular poètica de la companyia i esdevenen cabdals per a la coherència estètica del projecte.

Dona, història i identitat. Una trilogia documental

En sintonia amb l’auge del documentalisme que s’ha manifestat en tots els àmbits de la cultura durant la darrera dècada, i que cal interpretar com un dels signes més clars de la necessitat de portar la realitat als centres de representació privilegiats, La Conquesta del Pol Sud ha treballat, en els últims anys, en el camp del teatre documental, fins al punt que aquesta exploració de la realitat i de la seva capacitat evocadora i poètica ha esdevingut el segell de la companyia i els ha reportat guardons com el Premi a la millor realització tècnica al Festival MITEU 2015, per Nadia, i el Premi de la Crítica Serra d’Or 2016 de Teatre, per Claudia.

La dramatúrgia de cadascuna de les peces de la trilogia “Dona, història i identitat” —Nadia (2014), Claudia (2016) i Raphaëlle (2018)— es va gestar al llarg d’un laboriós procés de selecció, ordenació i jerarquització dels materials sorgits durant hores i hores d’entrevistes. Les tres dones que protagonitzen les respectives obres exerceixen autoritat sobre el relat de la seva vida i parlen en els termes que elles mateixes han escollit i pactat amb la companyia. L’afany documentalista s’eixampla per donar cabuda a la veu personal i intransferible d’unes persones amb una experiència única, i també per explorar el context físic i social en què aquesta experiència es va produir; d’aquí que el viatge —a l’Afganistan, a l’Argentina, a França— sigui també una part fonamental del procés de creació.

Som davant un teatre en primera persona a través de testimonis que tracen la seva autobiografia en escena, en alternança amb projeccions i petites escenes ficcionades, tot relligat i ben cohesionat per una dramatúrgia que connecta els diferents aspectes a tractar, alhora que redimensiona la recerca documental i amplia el focus per formular qüestions d’interès i abast sociopolític. El format íntim, en aliança amb el rigor i l’honestedat, destil·la i condensa una emoció genuïna al servei de la veritat. Cada funció té el valor d’un document viu.

RAPHAËLLE (9-11-2018)

Primero soy una mujer. Y luego soy trans, sí. 


Raphaëlle Pérez,
 una dona transgènere de vint-i-tres anys, després de cursar el batxillerat artístic a Caen i d’estudiar disseny de moda a París, va néixer com a dona a Barcelona l’any 2016. En escena, pren com a referència la passarel·la per mostrar-se al món amb orgull i visibilitzar la seva condició. Sota els focus, sobreexposada i coratjosa, ens mira directament sense vacil·lar i ens explica retalls de la seva vida.

A partir de les seves vivències i contradiccions personals, es planteja interrogants a l’entorn de la identitat de gènere i busca donar més visibilitat al col·lectiu trans. Denuncia el règim de control i producció del gènere i la sexualitat: el problema és estructural i rau en el fet que la societat només ofereixi un itinerari possible, ser home o dona.

Raphaëlle vol encaixar en la societat i deixar de ser un híbrid, però és conscient també que aquesta exigència li ve imposada des de fora, en virtut d’una norma que no atorga realitat ni reconeixement al seu cos. La seva experiència individual traça un viatge que no ha arribat encara al seu destí, sobretot perquè, tal com diu Judith Butler, la identitat és un esdevenir constant i en procés de construcció.

Entrades per veure Raphaëlle aquí!

ACTIVITATS PARAL·LELES DE LA COMPANYIA

ESCOLES

Els alumnes de l’institut Celestí Bellera estan duent a terme un projecte de teatre documental per conèixer i experimentar de primera mà el procés creatiu que els propis membres de la companyia, encarregats de tutoritzar els alumnes, han viscut. El resultat d’aquest treball serà una obra semblant a la que presenten La Conquesta del Pol Sud, amb un testimoni real que explicarà la seva experiència en escena.

Els alumnes dels instituts L’Estel i Pia han acolit diferents xerrades a càrrec de la companyia a les seves aules per, posteriorment, reflexionar sobre el tema a través de diferents projectes: entrevistes als membres de la companyia, una instal·lació, tallers...

GUIA PEDAGÒGICA

Amb la voluntat d’arribar a les escoles i instituts de Granollers i tractar en profunditat el tema de la transsexualitat a les aules, el Teatre Auditori ha editat una guia pedagògica que ajudarà a fer reflexionar als alumnes i també al professorat que, a més, va demanar una formació específica sobre el tema de la transsexualitat i tot el que comporta Raphaëlle per tal de transmetre-ho al seus alumnes.

Per descarregar la guia clica aquí.

Text: Ana Prieto Nadal

Rep totes les novetats i compra entrades Registra't al Teatre Auditori!

Club de patrocini i mecenatge del Teatre Auditori de Granollers i de l'Orquestra de Cambra de Granollers

Mecenes d'or:

  • La Caixa - Obra Social

Mecenes de plata:

  • Estabanell Energia

Mecenes de bronze:

  • Sorea
  • La Mútua
  • Estrella Damm

Patrocinadors

  • APC Europe
  • Àgora Assessorament i Serveis
  • Vac-Tron
  • MB Motors

Empreses col·laboradores:

  • Enginyers Industrials de Catalunya
  • Les Flors - Roser Soldevila
  • Pàrquing Blaus
  • Hotel Ciutat de Granollers
  • Video Studi
  • Gran Centre

Mitjans de comunicació:

  • Vallés Oriental Televisió
  • Ràdio Granollers

Torras i Bages, 50 , 08401, Granollers | Telèfon: 93 840 51 21

Contacte | Avís legal | Política de privacitat | Política de cookies | Facebook Twitter Google + YouTube RSS

GestorDeContignuts.cat + Perception