CARMINA BURANA | Un clàssic en format 2.0 per Xavier Chavarria, crític musical - Teatre Auditori de Granollers
Portada > Notícies CMS > CARMINA BURANA | Un clàssic en format 2.0 per Xavier Chavarria, crític musical

CARMINA BURANA | Un clàssic en format 2.0 per Xavier Chavarria, crític musical

06/03/2019

Xavier Chavarria ens ha escrit aquest article sobre Carmina Burana, l'espectacle musical i visual que veurem dissabte 9 de març. Vols conèixer tots els detalls de la cantata profana? Vols saber de què parlen els textos? No deixis de llegir...

El Cor de Cambra de Granollers ens presenta una de les obres clàssiques del segle XX més cèlebres i controvertides: Carmina Burana, una cantata profana composta pel músic alemany Carl Orff l’any 1936. I la sentirem en la instrumentació orginal per a dos pianos i percussió, amb una important massa coral amb participants individuals i la Coral Cantiga de Barcelona com a cor convidat, i amb una posada en escena espectacular i impactant.

A Carmina Burana Orff va posar música a una sèrie de textos poètics pertanyents a un recull medieval del segle XIII escrit en llatí, provençal i alemany antic, i conservat al monestir benedictí de Beuren, a l’alta Baviera: d’aquí el títol de l’obra. Els autors d’aquestes poesies van ser els goliards, monjos díscols que havien penjat els hàbits i que es dedicaven a viatjar i a lloar amb les seves poesies i cançons les passions més terrenals de l’ésser humà, i en especial l’amor, l’erotisme, la beguda, el joc i la dansa.

Però els textos del Carmina Burana també ens parlen de la fatalitat de l’existència humana, vulnerable i sempre en mans de la sort (la deessa Fortuna), omnipresent al llarg de tota l’obra. I finalment, en aquestes poesies els goliards se’n riuen de tot i de tothom: de l’aristocràcia, dels nobles, de la guerra, dels diners, de la religió i del clergat, sempre amb ironia i un àcid sentit de l’humor. En definitiva, crítica social i contracultura, de qualitat.

Set segles després Carl Orff va escollir 24 d’aquestes poesies i les va convertir en una cantata per a gran cor, veus blanques, solistes, dos pianos i percussió, una obra controvertida i polèmica tant pel seu llenguatge musical, titllat de primitiu i simple, com per la inequívoca vinculació al context polític de l’època. Carl Orff va concebre aquesta obra als anys 30, en l’ambient cultural de l’Alemanya nazi, i tota la seva concepció, tant estètica com ideològica, està molt vinculada als grans ideals i mites del nacionalsocialisme: una música triomfalista, solemne, amb regust arcaïc i d’arrel germànica. Però malgrat els detractors, la força i el magnetisme d’aquesta obra han captivat tota mena de públics des del primer moment, i s’ha acabat convertint en un exitós clàssic de la música del s.XX.

La versió que sentirem en aquest concert té una dramatúrgia i una posada en escena espectaculars, creades per FRAU – Recerques visuals, amb un fort component visual que alimenta la potència de la música i converteix l’espectacle en una experiència intensa, en un viatge per als sentits.

Xavier Chavarria, crític musical

Arxivat a: Blog
Rep totes les novetats i compra entrades Registra't al Teatre Auditori!

Club de patrocini i mecenatge del Teatre Auditori de Granollers i de l'Orquestra de Cambra de Granollers

Mecenes d'or:

  • La Caixa - Obra Social

Mecenes de plata:

  • Estabanell Energia

Mecenes de bronze:

  • Sorea
  • La Mútua
  • Estrella Damm

Patrocinadors

  • APC Europe
  • Àgora Assessorament i Serveis
  • Vac-Tron
  • MB Motors

Empreses col·laboradores:

  • Enginyers Industrials de Catalunya
  • Les Flors - Roser Soldevila
  • Pàrquing Blaus
  • Hotel Ciutat de Granollers
  • Video Studi
  • Gran Centre

Mitjans de comunicació:

  • Vallés Oriental Televisió
  • Ràdio Granollers

Torras i Bages, 50 , 08401, Granollers | Telèfon: 93 840 51 21

Contacte | Avís legal | Política de privacitat | Política de cookies | Facebook Twitter Google + YouTube RSS

GestorDeContignuts.cat + Perception