LA CENERENTOLA | Una ventafocs sense fada

La Cenerentola
La Cenerentola

21/10/2019

Els que, com jo, ja fa estona que transitem per la cinquantena, recordem molt bé, n’estic segur, la versió de La Ventafocs passada pel sedàs de la factoria Disney. Tinc molt present aquella madrastra antipàtica, seca i estirada; les dues germanastres estúpides, malcriades i lletges a més no poder; la Ventafocs dolça i bona amb aspecte de Barbie; la fada padrina que apareix en el moment de més desesperació de la noia per convertir carbasses i ratolins en carrosses i lacais; l’advertència de no ultrapassar la mitjanit per tornar a casa; el ball amb un príncep amb aspecte d’haver acabat de sortir del congelador, tan perfecte ell; els cortesans astorats davant la presència d’una desconeguda tan adequada per al príncep; la carrera contra rellotge per tal d’encaixar en algun peu la sabateta de cristall que va quedar enrere en la fugida de la noia quan s’acostaven les dotze... En fi, records d’infantesa d’un dels contes per a la mainada més populars que existeixen.

La de La Ventafocs és una llegenda comú en diverses cultures del món, tan allunyades de l’europea com pot ser la de Vietnam o la dels indígenes de l’Amèrica del Nord. A Europa se’n coneixen diverses versions, que primer varen ser orals i després es varen posar per escrit. Entre les escrites, les més conegudes són la dels Germans Grimm, Jakob (1785-1863) i Wilhelm (1786-1859), coneguts autors alemanys de contes, i la de Charles Perrault (1628-1703), escriptor francès que va incloure la història dins del recull Contes de la Mare Oca. A casa nostra, la que coneixem més és la de Perrault, més amable. La versió dels Grimm inclou certs detalls cruels que et fan pensar si aquests contes estan realment dedicats a la canalla.

Rossini treballava des del 1815 com a compositor resident del Teatro San Carlo de Nàpols, aleshores el més prestigiós d’Itàlia. El seu contracte, però, tenia el gran avantatge de que, mentre complís amb els seus compromisos a Nàpols, podia acceptar treballs en altres teatres. I així va ser que el Teatro Valle de Roma, on ja havia treballat prèviament, li va presentar un contracte que va signar el 29 de febrer de 1816, el mateix dia del seu 24è aniversari. Aquest contracte l’obligava a desplaçar-se a la capital papal l’octubre següent per tal de compondre la música d’una nova òpera que s’havia d’estrenar el 26 de desembre. Això, degut a la seva feina a Nàpols, va ser impossible per a Rossini, que només va poder arribar a Roma a mitjans de desembre. Lògicament, tot eren presses i per no tenir problemes amb la censura es va triar un tema innocu, La Ventafocs, en la versió de Perrault. El llibretista fou Jacopo Ferretti, que va seguir força fidelment el conte del francès però també va picar una mica d’un llibret contemporani original de Felice Romani, el de l’òpera Agatina o La virtú premiata. que, amb música d’Stefano Pavesi, s’havia estrenat a la Scala el 1814.

Rossini va completar l’òpera en 3 setmanes (estrena: 25 de gener de 1817), però va crear una veritable obra mestra des del punt de vista musical, una de les seves creacions més apreciades, amb una mica de música manllevada d’altres obres seves, com era el seu costum. A Rossini, però, no li agradaven els arguments fantàstics, així que La Cenerentola, la seva particular recreació de La Ventafocs, elimina tots aquests elements i la fada és substituïda per Alidoro, un filòsof, preceptor del príncep, personatge que, com Dandini, l’escuder del príncep, procedeix directament, fins i tot de nom, de l’Agatina de Romani i Pavesi. Un altra cosa diferent: aquí la prova de reconeixement de la noia misteriosa no es fa amb una sabata, sinó amb un braçalet (aquí no va de talles, sinó d’emparellar el braçalet perdut amb el seu bessó). Això va escandalitzar alguns puristes seguidors de Perrault, però la raó sembla que fou evitar l’omnipresent censura ja que el fet que es veiés el peu nu d’una dona en escena era impensable en la ridículament puritana Roma d’aquells temps. Avui en dia fa riure, oi que sí?

I encara voldria assenyalar una altra diferència amb la versió tradicional: aquí no hi ha madrastra, sinó padrastre. Efectivament, aquest personatge, jo diria que més grotesc que no pas malvat, és una de les més extraordinàries creacions de Rossini pel que fa a personatges còmics: Don Magnifico, baró de Montefiascone, un veritable bombonet de personatge per a un baix buffo.

Aquesta, estimat públic, és La Ventafocs que va crear Rossini. Una òpera plena d’encant, amb una música absolutament meravellosa, que n’estic segur us farà sortir molt satisfets del teatre. La Cenerentola, ossia La bontà in trionfo. Sempre, sempre, celebrant el triomf de la bondat.

Jordi Torrents
Vicepresident de l’AAOS
Director, guionista i presentador del programa ‘Parlem d’Òpera’ a Ràdio Sabadell

Actualitat

Joan Garrido, director de la cia. Milnotes

30/07/2020

LA DEL MANOJO DE ROSAS | Entrevistem a Joan Garrido, director de Milnotes

Diumenge 30 d'agost | 19 h | Teatre Auditori de Granollers Reserva d'entrades La companyia Milnotes s'ha proposat donar la volta al...

Taquilles del Teatre Auditori de Granollers

29/07/2020

Horari d'estiu de les taquilles del Teatre Auditori de Granollers

Us informem que l'horari de taquilles del Teatre Auditori de Granollers -punt de venda de tota la programació d'Escena grAn- d'aquest proper mes...

la del manojo de rosas

21/07/2020

El nou espectacle de Milnotes, 'La del manojo de rosas', al Teatre Auditori aquest agost!

Ahir, 20 de juliol, es va donar a conèixer la nova programació cultural d'estiu a Granollers, que anirà del 24 al 30 d'agost i que inclourà...

Imatge de la nova temporada d'Escena grAn

16/07/2020

“Amb moltes ganes”, l’eslògan de la nova temporada d’Escena grAn

La nova imatge es va presentar aquest dilluns al Teatre Auditori, just abans de la projecció en directe l’obra Assedegats Dissabte 26 de...

n. 5 repensem-nos

15/07/2020

Viatge a través de la música en el cinquè número de la revista Repensem-nos

Escena grAn presenta avui el cinquè número de la revista Repensem-nos, l'última edició abans de les vacances. Com sabeu, la revista va néixer...

Ramon Vila

10/07/2020

Xerrada prèvia: 'Assedegats', aquest diumenge!

Diumenge 12 de juliol, a les 19 h A càrrec de l'actor osonenc Ramon Vila, que ha traduït el text de Wadji Mouawad Xerrada dinamitzada per la...

capçalera Assedegats

07/07/2020

El 13 de juliol el Teatre Auditori acull la projecció d’Assedegats, dirigida per Oriol Broggi

El 13 de juliol arriba al Teatre Auditori la projecció en directe del nou espectacle de La Perla 29, amb la col·laboració del Festival Grec de...

Xarxa cooperació

02/07/2020

El Teatre Auditori, a través de Transversal, s’incorpora a una Xarxa Europea de cooperació per al desenvolupament artístic

La iniciativa, anomenada ‘Southern Coalition- Coalició del Sud’, portarà a terme el seu primer projecte el 2021: ‘Perifèries més fortes’...

Revista 4

01/07/2020

Ja tenim aquí el quart número de la revista!

Escena grAn segueix treballant amb l'esperança que aviat podrem retrobar-nos amb tots vosaltres però, mentre arriba aquest moment tan esperat,...

Cantània Virtual

23/06/2020

La Cantània acaba més 'Virtual' que mai!

Com bé sabeu, aquestes setmanes hauríem d’estar en època de concerts de Cantània però, lamentablement, no ha pogut ser així amb motiu de la...

Núm. 3 de revista Repensem-nos

17/06/2020

Estrenem el núm. 3 de la revista Repensem-nos: 'Reivindicació'

Escena grAn segueix treballant amb l'esperança que aviat podrem retrobar-nos amb tots vosaltres però, mentre arriba aquest moment tan esperat,...

Segueix la cultura

12/06/2020

Segueix la cultura a Granollers!

La ciutat estrena una nova programació cultural, per a tots els públics, que anirà del 25 de juny al 28 de juliol El Teatre Auditori programa,...

Tots Dansen 2019

11/06/2020

Els joves de Mapadeball acaben l’edició ballant des de casa

Aquesta edició de Tots Dansen -ara, Mapadeball-, afectada de ple pel Covid19, ha acabat amb aquest vídeo protagonitzat pels joves participants dels...

Greta

03/06/2020

L’espectacle ‘Greta i els Trihumans’ passa al febrer de 2021

ESTRENA DEL NOU VÍDEO: https://youtu.be/ut3ishA04ws (divendres 5 de juny, a les 11 h) Degut a la situació de crisi produïda pel Covid-19 i...

Portada de la revista n. 2 Repensem-nos

03/06/2020

Ja podeu descarregar el núm. 2 de la revista Repensem-nos!

Els equipaments d’Escena grAn estrenen la segona revista, Repensem-nos, amb continguts diversos per fer reflexionar al públic i donar veu a...

Aquest lloc web utilitza "cookies" pròpies i de tercers per oferir-te un millor servei. En navegar-hi n'acceptes l'ús. Més informació
ACCEPTAR