Cantània

Cantània, un projecte comarcal únic amb més de 4.000 nens i nenes participants

Cantània és una activitat participativa en la que s’inscriuen escolars de cicle mitjà i superior de primària de tot Catalunya. Cada any s’estrena una obra encarregada especialment per a aquesta activitat. Els encàrrecs, fins a dia d’avui, s’han fet a compositors i escriptors catalans de reconegut prestigi.

Al Vallès Oriental, el projecte està organitzat des dels seus inicis pel Teatre Auditori de Granollers i l’Associació Cultural de Granollers.

El projecte

El curs 1989 – 1990 va néixer Cantània a partir de la voluntat de les mestres de música de les 9 escoles municipals de Barcelona de fer alguna activitat conjunta. L’any 1997 es van afegir totes les escoles de la ciutat. L’èxit va ser tal, que l’any 2002 va començar a implantar-se a d’altres ciutats de Catalunya per a, l’any 2005, començar a créixer arreu del món.

Durant tot el curs escolar es treballa el projecte per organitzar un acte per als alumnes que, per les característiques globals pensades exclusivament per a ells, per la qualitat i per la implicació personal i col·lectiva en l’acte, es converteixi en una vivència musical inoblidable per a tots. 

Fins a dia d’avui, Cantània s’ha realitzat a més de 20 ciutats de 6 països tant europeus com americans. A Espanya: Argentona, El Vendrell, Figueres, Girona, Granollers, Manresa, Mataró, Olot, Parla, Reus, Salamanca, Sant Cugat del Vallès, Saragossa, Sevilla, Valladolid, Vic i Vilafranca del Penedès. A Alemanya: Mainz, Bremen, Biefeld, Neustadt i Koblenz. A Bèlgica: Brussel·les. A Veneçuela: Caracas. A Itàlia: Alexandria. I a Mèxic. Les xifres anuals són espectaculars! Al llarg d’un curs escolar passen pels escenaris de totes les ciutats participants aproximadament 45.000 nens, 900 mestres de música de més de 980 escoles i 90.000 espectadors.

Cantània vetlla per l’educació musical dels nens i nenes a través d’un camí acompanyat de música, cultura i emoció.

Els objectius

El projecte pretén promoure i millorar l’educació musical d’una manera profunda, intentant que la tasca proposada arrel i comporti canvis en els enfocaments actuals.

Un dels objectius fonamentals, és la formació dels especialistes de música de les escoles de primària, organitzant tres sessions de formació d’assistència obligada, on es fa incidència en diferents aspectes de l’obra a interpretar i una tercera sessió d’assistència voluntària, i dues de formació voluntària per tal d’ampliar coneixements.

Aquestes sessions de formació estan subvencionades pel Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya. Al costat dels objectius musicals, es plantegen unes temàtiques determinades que engloben totes les propostes de l’activitat i que incideixen en el treball i la reflexió sobre els valors i els eixos transversals necessaris per a assolir una educació democràtica.

A Granollers hi assisteixen un total de 200 especialistes de música del Vallès Oriental, de Mataró, Olot, Figueres, Sant Feliu de Guíxols, Manresa, entre d’altres poblacions. En aquestes sessions els autors presenten les seves obres, es fan unes classes pràctiques de direcció coral i es donen les pautes necessàries per treballar el tema de la cantata.

Un altre objectiu es que els nens i les nenes visquin una projecció i una valoració social del seu treball quotidià a l’aula. Comparteixen amb altres escoles el que cadascú ha realitzat al seu centre, i ofereixin al públic de la comarca els concerts finals amb tots els elements que requereixen un bon concert. Cantània està adreçada a l’alumnat de cicle superior d’educació primària i als especialistes de música de les escoles de primària. 

Les representacions finals

La part final del projecte és la representació dels concerts al Teatre Auditori de Granollers entre els mesos de maig i juny. Prop d'una vintena de concerts que compten amb la participació de més de 4.000 alumnes de més de trenta municipis del Vallès Oriental. 

Un projecte d’èxit que des del primer any ha seguit una tendència clarament ascendent d’escoles, alumnes participants, municipis implicats i, per tant, de nombre de concert i espectadors que hi ha assistit. Aquest creixement s’ha fet sobre la base de la qualitat del projecte i d’una organització que no han baixat els estàndards d’excel·lència i la valoració que en fan escoles i mestres.?