03.06.2024
La fàbrica de creació oferirà un entorn estimulant per a la creació i l'exhibició de petit format. Així mateix, es convertirà en seu del fons Frederic Roda, primer director i fundador del Teatre de Ponent, que es podrà consultar a la Biblioteca Roca Umbert
La nova temporada d’Escena Gran a partir del proper mes de setembre inclou una novetat destacada: la programació que fins ara acollia l’edifici de Llevant Teatre (c. Ponent, 60) es trasllada a la sala oberta del Teatre Auditori. El canvi respon a dos motius: per una banda, la necessitat de fer obres per adequar l’espai del carrer Ponent, que no és municipal, i que suposarien un elevat cost per tal d’adaptar-lo a les noves normatives vigents de seguretat i accessibilitat. Per l’altra, la voluntat que Roca Umbert esdevingui la futura seu d’una nova sala pública d’arts escèniques de petit format, un projecte que es preveu pugui fer-se realitat en un termini de dos anys.
La Sala Oberta del Teatre Auditori de Granollers acollirà aquesta programació fins que s’hagi adequat l’espai definitiu de Roca Umbert. La Sala Oberta actuarà com a escenari, mentre que la Sala d’Assaig del teatre servirà com a laboratori artístic on experimentar formes d’expressió i col·laboració de petit format, oferint un lloc d’assaig i d’exhibició per als artistes amateurs i les companyies de teatre de la ciutat, així com acollint projectes educatius.
Quan s’adeqüi l’espai final de Roca Umbert, la programació es traslladarà al nou espai. La fàbrica de creació ha d’oferir un entorn estimulant per a la creació i l’exhibició de petit format, acollint els projectes que ja es desenvolupen als equipaments que l’integren, com l’escola de teatre d’Arsènic, i crear noves sinergies amb d’altres entitats i agents culturals.
Amb aquest canvi d’ubicació, l’Ajuntament de Granollers manté el seu compromís amb la promoció de la cultura de petit format, i la programació continuarà reflectint el segell característic de Llevant Teatre, oferint una plataforma per a artistes emergents i una varietat d'espectacles de qualitat.
El teatre de Ponent obre les seves portes el 1998 dirigit pels granollerins Frederic Roda i Francina G. Arts. Després de 19 temporades com a Teatre Ponent, la sala reobre les seves portes el 4 d'octubre de 2017 sota el nom de Llevant Teatre i amb la nova direcció de Txell Remolins, que n’estarà al capdavant durant 3 anys. Durant aquest període es fa un canvi d’imatge i de programació, apostant decididament pels nous professionals, les companyies emergents i els nous llenguatges, sense oblidar les produccions més locals, sempre presents a la programació d'aquesta sala. Finalment, i des del 2020, Llevant Teatre passa a ser una sala gestionada directament pel Teatre Auditori de Granollers, i durant aquesta darrera etapa han passat per la sala aproximadament 2100 espectadors.
Situat al carrer Ponent cantonada amb Congost, en un edifici de titularitat privada, la sala té 280 metres quadrats i una capacitat màxima per a 123 persones.
Frederic Roda, director i fundador del Teatre de Ponent, ha fet una donació a l’Ajuntament de la seva col·lecció de llibres i revistes especialitzades en teatre, que arriba quasi a 2000 exemplars. Actualment el material cedit està en procés de restauració i catalogació, i quan s’acabi es podrà consultar a la Biblioteca Roca Umbert.
Frederic Roda i Fábregas (Barcelona, 1950) va fundar i dirigir juntament amb la seva dona i actriu Francina G. Ars el Teatre de Ponent des dels seus inicis, el 1998. Fill de pares amb vocació teatral, és llicenciat en interpretació per l’Institut del Teatre de Barcelona, i ha treballat com a dramaturg, actor, director i pedagog teatral així com dinamitzador cultural.
La programació de la Sala Oberta del Teatre Auditori mantindrà el número de propostes que ja s’oferien a la temporada de Llevant, i el mateixos preus. La nova temporada estarà formada per:
SOLO – ROI BORRALLAS (CIRC)
DISSABTE 19/10/24 A LES 20H
Sala Oberta - TAG
L'hàbitat natural de qualsevol pallasso és l'escena, amb el públic. Però què passa quan només es queda ell? És al camerino on es barreja la persona i el personatge. On es desdibuixa la línia que els separa. Uns llimbs que no són l'escenari ni la vida real. És en aquesta frontera on té lloc aquest espectacle? A Solo es combinen titelles, manipulació d'objectes, màscares i, sobretot, comicitat.
Autoria: Roi Borrallas
Intèrpret: Roi Borrallas
DIRRRTY BOYS (TEATRE PETIT FORMAT)
Teatre AKADÈMIA
DIVENDRES 9/11/24 A LES 20H
Sala Oberta - TAG
Aquesta és la història d’en Jon i en Robert, dos nens de deu anys que, un dia de febrer de 1993, fan una malifeta de tal abast que, a partir d’aquell moment, ja no poden avançar, atrapats donant voltes sobre aquest acció, en un loop infinit, una vegada i una altra, tornant sempre a la casella de sortida. Ara, d’adults, viuen en un salt al buit continu entre les seqüeles del passat i la possibilitat de redempció d’un futur que no arriba. Les conseqüències els acompanyen en forma de remordiments, de culpa, i els altera la vida, la modifica, la condiciona. A un d’ells, aparentment, les coses li van prou bé tenint
en compte el pes que porta sobre les espatlles. A l’altre les coses li van malament, però no tan malament com voldria molta gent que creu que es mereix un futur pitjor pel què van fer, que no és una malifeta, sinó un acte terrible amb seqüeles devastadores.
Autoria: Gerard Guix
Direcció: Àgata Casanovas
Intèrprets: Martí Cordero i Sergi Espina
SOLETA SÓ JO ACÍ (MÚSICA)
Polifònica de Granollers
DIVENDRES 15/11/24 A LES 20H
Sala Gran
Potser teníem un títol més adient, ”Molt soroll per a no res”, però algú se’ns va avançar ja fa uns quants anys. Si bé no hem gosat copiar el títol, sí que ens hem atrevit a inspirar-nos en el to que Shakespeare va donar tant a aquesta com a totes les seves comèdies. Un to que amb aparent intranscendència ens parlava dels ets i uts de les relacions de les parelles, d’aquelles que ara n’hem de dir heteronormatives.
De totes maneres potser el títol del la cançó de Bartomeu Cárceres “Soleta só jo ací” il·lustra millor l’estat de la qüestió a dia d’avui, amb aquesta masculinitat que no sap abandonar els comportaments atàvics enfrontada a la feminitat moderna, que per una banda porta al mascle a una crisi d’identitat de gran abast i per l’altra la deixa a ella “soleta”.
A “Soleta so jo ací” el director organitza els esdeveniments conduint-nos a través d’una comèdia d’amors i desamors. Així, l'enamorament i el dol de la pèrdua fluiran en paral·lel dalt de l’escenari musicats amb una selecció de cançons del renaixement composades per alguns dels millors músics de l’època.
Direcció : Agustí Vidal i Cristina Zamorano
Dramaturgia i direcció: Agustí Vidal
EN MITAD DE TANTO FUEGO (TEATRE PETIT FORMAT)
DIJOUS 12/12/24 A LES 20H
Sala Oberta - TAG
Desig, guerra, deserció, poder, violència, pàtria… Alberto Conejero comparteix amb el públic la bellesa, el misteri i la foscor d’un poema èpic a través del qual dialoga amb la condició humana i enllaça èpoques diverses. Combina veus del passat i del present. Ho fa a partir del personatge de Pàtrocle, company d’armes d’Aquiles. Un muntatge a partir de la Ilíada d’Homer i altres textos, que ens apropa a una obra fonamental de la literatura clàssica grega.
Intèrpret, dramaturg i director. Tres grans talents presenten un espectacle que és tant una cançó de guerra com un oratori per a les víctimes, un poema fosc en el qual es parla de la violència en el camp de batalla, però també de la violència del desig. Perquè la Ilíada comença amb les desercions de dos homes que s’estimen i que abandonen el camp de batalla deu anys després que la guerra hagi començat. Encara parlem de la guerra de Troia perquè encara continua cremant.
Autor-intèrpret: Alberto Conejero
Direcció: Xavier Albertí
Interpretació: Rubén de Eguia
TRAMPANTOJO (TEATRE PETIT FORMAT)
Espurna Teatre
DIUMENGE 24/01/25 A LES 18H
Sala Oberta
A mig camí entre el bioteatre i el teatre documental, TRAMPANTOJO, o el relat de la història d’Espanya és un projecte multidisciplinar que en les 8 escenes que la componen, viatja d'allò personal a allò comú, d'allò individual a allò col·lectiu, per rescatar i portar a la superfície un temade memòria històrica: l’herència musulmana i jueva de la península Ibèrica. L'obra té com a objectiu donar llum a un dels períodes més enfosquits -que no pas foscos- de la història d’Europa: l'Època andalusina de la península Ibèrica (s.VIII d.C. - 1492 d.C.). Vuit-cents anys d’història que han estat silenciats, estrangeritzats i tergiversats de la memòria col·lectiva des del temps de la “Reconquesta” fins ara. Assistirem doncs a un relat històric diferent de com ens l'han explicat fins ara, on el circ, la dansa, el cant, la música, el text, les projeccions i el teatre visual es combinaran per fer-nos arribar un missatge trencador i impactant.
L'obra és la primera producció de la companyia Espurna Teatre, companyia emergent que arriba amb força per fer-nos repensar el nostre propi relat històric: sabem realment qui som?