Òpera infantil

Cada dues temporades, el Teatre Auditori de Granollers i l'Orquestra de Cambra de Granollers, amb la col·laboració de l'Associació Cultural, organitzen, juntament amb el cor Veus - Cor Infantil dels Amics de la Unió i acompanyats per solistes professionals i grups de nens participants, el projecte d'òpera infantil. Una iniciativa de gran embergadura, que ja porta vuit edicions i que s'ha convertit ja en tot un clàssic de la programació a Granollers. Una història per a nens explicada pels mateixos nens.

L’adaptació de contes de gran popularitat és el fil conductor d’aquestes produccions que en els últims anys, han incorporat tant l’encàrrec musical com l’adaptació i dramatúrgia del text. L’Associació Cultural de Granollers i el Teatre Auditori duen a terme des de fa anys projectes amb una clara voluntat educativa i que cerquen un impacte social en la ciutat i la comarca.Realitzen aquesta tasca amb l’absoluta convicció de que aquestes propostes han d’esdevenir una eina útil a tots els agents que hi intervenen (professorat, nens, nenes i joves) en la seva formació. I és que l'educació va molt més enllà del que es viu a les aules. Poder oferir la possibilitat als nens, nenes i joves d’observar, entendre, gaudir i valorar una activitat cultural, ajuda a la formació més completa de les persones.

No es tracta només de poder contribuir en l’educació de la sensibilitat artística dels nostres ciutadans i d’obrir finestres a d’altres experiències. També és afegir un gra de sorra en la creació dels nous públics de teatre, música, dansa, exposicions, i garantir la igualtat d’oportunitats d’infants i joves, coneixent i identificant els espais escènics.

Objectius

  • Familiaritzar els nens i nenes amb les arts escèniques, fent-los participar en un espectacle.
  • Fer d’aquesta proposta artística una proposta que aconsegueixi unir en un mateix projecte nens i nenes de realitats socials i interessos molt diferents.
  • Fomentar la capacitat de treballar en grup, activar la capacitat d'escoltar als altres, de ser responsable i exigent amb les tasques que s’encarreguin a cada alumne.
  • Donar l’oportunitat de treballar amb mitjans artístics professionals i de poder fer part del treball al teatre, a nens i nenes que normalment no ho fan.
  • Donar recursos a les escoles amb continguts musicals, de direcció coral i coneixements escènics que complementin els seus recursos habituals.
  • Oferir una proposta teatral, musicals i de dansa de qualitat a la programació infantil del Teatre Auditori de Granollers.
  • Donar a conèixer als participants l’Orquestra de Cambra de Granollers, com a formació estable resident al Teatre Auditori de Granollers.
  • Reforçar les activitats culturals i educatives locals produïdes per entitats de la ciutat.
  • Afavorir la coneixença i identificació dels espais escènics del municipi.

Treball amb les escoles i aprofitament pedagògic

Una de les especificitats i potencialitats del projecte és el treball i la participació d’un grup de nenes i nenes d’Educació Primària (concretament, de cicle mitjà) en tot el procés. L’activitat pretén promoure i millorar l’educació musical d’una manera profunda, intentant que la tasca proposada arreli i comporti canvis en els enfocaments actuals. Es busca que els nens i les nenes visquin una projecció i una valoració social del seu treball quotidià a l’aula. Comparteixen amb altres el que cadascú ha realitzat al seu espai, i ofereixen al públic els concerts finals amb tots els elements que requereixen un bon concert.

Quines escoles han participat en el projecte?

  • Alí Babà i els 40 lladres (2007): Sense participació d’escoles.
  • El Flautista d’Hamelin (2008): Sense participació d’escoles.
  • El viatge terrífic del Patufet (2010): Un cor de 10 escoles de la ciutat (CEIP Mestres Montaña, CEIP Lledoner, CEIP Ferrer i Guàrdia, CEIP Salvador Espriu, CEIP Joan Solans, Escola Pia de Granollers, Escola EDUCEM, Escola Municipal Salvador Llobet, CEIP Pereanton i CEIP Ponent).
  • Hansel i Gretel (2012): Escoles Pereanton, Mestres Montaña i Educem.
  • La flauta màgica (2014): Escola Salvador Espriu.
  • Alícia al país de les meravelles (2016): Escola Ferrer i Guàrdia.
  • Plou foc (2018): Escola Ponent.
  • Greta i els Trihumans (2020-2022): Escoles Joan Solans i Turó de Can Gili.

Factors que intervenen en el projecte:

La importància del cant coral. Aquesta disciplina potencia la part creativa personal i permet aprendre a treballar en equip, cosa necessària en una edat en què són individualistes i tendeixen a tancar-se en ells mateixos”.

La importància del treball escènic. A banda del treball musical, el projecte incideix en l’expressió corporal. Així tots els valors del treball coral que destacàvem en el punt anterior, també es traslladen al treball amb el cos sencer.

Treball amb un grup escolar. És important pel projecte que el grup de nens i nenes que participen a l’espectacle a banda del Cor Infantil, siguin grups-classe de cicle mitjà.

La intensitat de la vivència. El fet de treballar amb un grup de 50-60 alumnes d’escola, permet que per aquests nens i nenes l’experiència sigui més intensa i única. El treball escènic, musical i pedagògic se centra en aquest grup, fent que l’aprofitament de cada àmbit sigui major. Això no implica que els únics beneficats del projecte siguin ells, sinó que hi ocupin un lloc central.

Les sessions escolars. A banda de poder realitzar un concert familiar perquè famílies i públic en general puguin gaudir de l’espectacle, trobem molt important poder realitzar sessions en horari escolar amb alumnes de 3t i 4t d’altres escoles. L’espectacle està pensat perquè no només hi participin alumnes d’aquesta edat, sinó que també puguin veure-la i treure’n profit. Per aquest motiu s’elabora una guia didàctica perquè les escoles que es traslladin a veure la sessió coneguin amb anterioritat i profunditat l’obra i els objectius de l’espectacle.

La importància del procés. L’objectiu principal del projecte no és el resultat de la representació final sinó tot el procés que permet arribar-hi, tota la feina que desenvolupen tots els actors i tot l’aprofitament que aconsegueixen cantaires, mestres i espectadors. Un projecte d’escola.

Òperes infantils celebrades al Teatre Auditori

  • Ali Babà i els 40 lladres, estrenada el març de 2007. En aquest espectacle infantil es buscava iniciar als oients en el ritme i la sonoritat de les paraules, oferint a través de les eines musicals, imatges que enriquien i desenvolupaven la imaginació, la creativitat i la lògica, d'una manera viva i expressiva i amb un format dinàmic i visual.
  • Un any més tard es va presentar El flautista d’Hamelin (2008), que a més dels pilars que havien format part de la primera producció, incorporava la vessant didàctica a través de les escoles. Així, a banda d’estrenar-se com a espectacle familiar, també es van realitzar concerts escolars a través del programa Activitats a les Escoles de la Fundació AC. Els alumnes que van assistir a aquestes sessions participaven des de la platea en algun moment de l’espectacle, cantant i movent un element plàstic fet per la ocasió.
  • La tercera adaptació d’un conte clàssic, El viatge terrífic del Patufet (2010), consolidava aquest segon pas i incorporava a més un segon cor dins de tot l’espectacle. Un grup format per nens i nenes de 10 escoles de la ciutat participava de l’espectacle amb una intensitat coral i interpretativa important, tot i que el pes principal de l’espectacle es seguia recolzant en el Cor Infantil dels Amics de la Unió. Aquesta novetat va implicar un treball amb els i les especialistes de música de les escoles més intens i un mínim treball a l’aula durant l’horari escolar.
  • El quart projecte, Hansel i Gretel (2012), va significar un altre pas fusionant el Cor Infantil Amics de la Unió amb els nens i nenes de les escoles de Granollers perquè la interrelació entre tots els agents fos més intensa. Això va requerir un treball molt més important, una implicació major i una planificació més acurada de tot el treball previ a l’espectacle, reforçant el pilar educatiu i formador del projecte.
  • El cinquè projecte, La Flauta màgica (2014) i el sisè, Alícia al país de les meravelles (2016), va aprofundir en aquest últim format i el treball es va realitzar amb una sola escola, la Salvador Espriu en el cas de La Flauta Màgica i l’escola Ferrer i Guàrdia en el cas de l’Alícia al país de les meravelles.
  • L'any 2018 va tenir lloc Plou foc, la setena producció de l’Orquestra de Cambra de Granollers i el Teatre Auditori de Granollers, una reflexió sobre la guerra des dels ulls dels infants. Més informació.
  • Finalment, l'any 2022 va presentar-se al Teatre Auditori de Granollers Greta i els Trihumans, la darrera producció d'òpera infantil, que es va inspirar en l'activista Greta Thunberg i tenia com a tema central el canvi climàtic. L'òpera s'havia d'estrenar l'any 2020 però es va haver de posposar en dues ocasions a causa de la pandèmia de la Covid-19. Més informació.