araArt Ponent

Les arts escèniques, nou pilar de l’escola Ponent gràcies a l’acompanyament del Teatre Auditori de Granollers

Les arts escèniques com a eina pedagògica de transformació

L’escola Ponent de Granollers, un centre escolar d’infantil i primària situat al mateix barri que el Teatre Auditori de Granollers, impulsa el Projecte Meraki entenent les arts escèniques com a eix vertebrador. Amb l’acompanyament del Servei d’Educació de l’Ajuntament de Granollers, el centre comença a formar al professorat i aposta decididament per incorporar les arts escèniques com a eina pedagògica de transformació. Els objectius del projecte passen per millorar l’expressió oral de l’alumnat, treballar i potenciar les emocions a través de l’expressió corporal i el moviment i desenvolupar les diferents tècniques teatrals i escèniques.

L’escola Ponent, a més, va ser distingida amb un Premi Baldiri Reixac per aquest projecte educatiu. Un guardó amb una dotació econòmica de 4.000 euros que distingeix el projecte artístic de l’escola per ser transformador i abordar reptes socials i educatius des de la cultura i les arts.

Al mateix moment l’Escola Ponent passa a formar part del Programa araArt de la Generalitat de Catalunya, un programa d’innovació educativa a tres anys, i del qual el Teatre Auditori de Granollers és el seu centre de referència. Alumnes i professorat de l’escola s’apropen per tant al Teatre Auditori de Granollers i comencem a dur a terme activitats relacionades amb la programació del teatre que inclouen tant els alumnes de l’escola com els seus mestres. A continuació es detallen les activitats que el Teatre Auditori ha impulsat amb l'escola Ponent en els últims dos cursos: 22/23 i 23/24.

 

 

Activitats durant el curs 23/24

Tallers per famílies amb Momi Maiga

Les famílies de 3r, 4t, 5è i 6è han vingut al Teatre Auditori per participar amb un taller amb el nostre artista resident: el músic, cantant i compositor senegalès Momi Maiga.  A través de la música, el cant i el moviment, hem après cançons tradicionals en Mandinka i hem fet improvisacions. A més a més, hem descobert la Kora, un dels instruments més sofisticats de l'Àfrica Occidental, transmissora de pau i alegria. Amb dinàmiques de joc de repetició, imitació i creativitat, hem treballat el cant de manera grupal, i hem conegut també la història o llegenda que guarda cada una de les cançons i el significat de les seves paraules.

Taller Cantàfrica pel Claustre de l’Escola Ponent

Tot el Claustre del professorat de l’Escola Ponent també va poder gaudir d’una sessió amb l’artista Momi Maiga. Entre els objectius del taller trobem conèixer i ubicar una cultura molt present a la nostra societat actual, però també crear durant el taller una atmosfera de confiança on tothom es pugui sentir part del grup i segur. Treballem la socialització i alliberament d’obstacles emocionals a través del ritme, el moviment, el cant, l’escolta i la improvisació. La música facilita l’establiment i la permanència de les relacions humanes, i al mateix temps fomenta la creativitat i la disposició al canvi.

Tallers de djembés

Continuant amb la nostra voluntat de donar a conèixer la música africana a la nostra ciutat, els alumnes de 6è de l’Escola poden participar en un taller de djembés, per conèixer els ritmes i característiques principals d’aquest tipus de música.

Tallers de circ

Els tallers de circ estan adreçats als alumnes de 5è de primària i són a càrrec de David Cuspinera, actor, acròbata, ballarí i professor de tècniques de circ llicenciat per l’Institut del Teatre de Barcelona. Entre les activitats que treballem destaquem els equilibris (xanques, monocicle, funambulisme i rolla bolla), els malabars i els aeris (trapezi i teles).

Audicions de música i visites guiades a l’equipament

Aprofitant que l’Orquestra de Cambra de Granollers és una formació resident al Teatre Auditori, duem a terme activitats amb els alumnes que els permeten assistir als assajos i connectar amb la música de manera activa a través de tallers de musicoteràpia. També els hi oferim, en el marc d’aquesta activitat, visites guiades a l’equipament per conèixer les diferents parts d’un teatre. Aquestes audicions van adreçades als alumnes de 4t, 5è i 6è; els tallers de musicoteràpia, als alumnes de 4t i 5è i les visites guiades, als alumnes de 6è.

Visita guiada teatralitzada

El teatre ha ofert un recorregut teatralitzat al Teatre Auditori per conèixer les diferents parts del teatre i una representació de titelles basada en el conte Més enllà dels miralls. L’objectiu de la visita és acostar les arts escèniques i els fonaments més bàsics d’un equipament com el nostre als alumnes de 2n de Primària de l’escola.

Òpera Infantil La Flauta Màgica

Els alumnes de 3r participen aquest any en l’òpera infantil La flauta màgica, un projecte bianual impulsat pel Teatre Auditori, la Societat Coral Amics de la Unió, l’Orquestra de Cambra de Granollers i l’Associació Cultural. L’òpera és un projecte de gran envergadura, que ja porta 7 edicions, que connecta diferents entitats de la ciutat i que té com a objectiu educar en la sensibilitat artística i oferir la possibilitat de gaudir dels espais escènics en igualtat de condicions. De fet, el projecte destaca perquè dona l’oportunitat de treballar amb mitjans artístics professionals i de poder fer part del treball al teatre. A més a més dona recursos a les escoles amb continguts musicals, de direcció coral i coneixements escènics que complementin els seus recursos habituals.

 

Activitats durant el curs 22/23

Les activitats que es van dur a terme al Teatre Auditori entorn a aquest projecte van ser els tallers de circ, musicoteràpia, dansa, visites guiades a l’equipament i assistència a assajos de l’Orquestra de Cambra de Granollers. Concretament, les activitats ofertes, de manera completament gratuïta pels alumnes i pel centre, van ser:

Tallers de circ

Els tallers de circ adreçats als alumnes de 3r i 4t de primària i a càrrec de David Cuspinera, actor, acròbata, ballarí i professor de tècniques de circ llicenciat per l’Institut del Teatre de Barcelona. Entre les activitats realitzades, es van treballar els equilibris (xanques, monocicle, funambulisme i rolla bolla), els malabars i els aeris (trapezi i teles). 

Tallers de dansa

Al voltant de l’espectacle familiar Plàncton, la companyia va preparar una sessió de dansa al voltant de la temàtica de l’espectacle i es va oferir un assaig obert als alumnes de 1r de primària. 

Audicions de música i visites guiades a l’equipament 

Aprofitant que l’Orquestra de Cambra de Granollers és una formació resident al Teatre Auditori, es van portar a terme activitats amb els alumnes que els permeten escoltar els assajos i contactar amb la música de manera activa a través de tallers de musicoteràpia. També es van oferir, en el marc d’aquest activitat, visites guiades a l’equipament per conèixer les diferents parts d’un teatre. Aquests audicions anaven adreçades als alumnes de 4t, 5è i 6è; els tallers de musicoteràpia, als alumnes de 4t i 5è i les visites guiades, als alumnes de 5è i 6è.  

Visita guiada teatralitzada

El teatre va oferir també un recorregut teatralitzat al Teatre Auditori per conèixer les diferents parts del teatre i una representació de titelles basada en el conte Més enllà dels miralls. L’objectiu de la visita era acostar les arts escèniques i els fonaments més bàsics d’un equipament com el nostre als alumnes de P5 i 2n de primària de l’escola.

Pel que fa als docents, es va posar en marxa un programa perquè puguin apropar-se a les arts escèniques. El Teatre Auditori integra, a més, l’Escola Ponent en el marc de la formació de mediació amb centres educatius que impulsa PLANEA, en el programa “Lo que puede una institución”, que es du a terme durant l’any 2023.