La Conquesta del Pol Sud
La Conquesta del Pol Sud

La Conquesta del Pol Sud

Temporada 2018 - 2019

LA CONQUESTA DEL POL SUD: TEATRE DOCUMENTAL

Amb ànim d’aprofundir en les propostes artístiques i de generar pensament crític, cada temporada el Teatre Auditori de Granollers acull un artista o una companyia. Aquesta temporada 2018/2019 comptem amb La Conquesta del Pol Sud, una companyia que realitza obres de teatre documental i que ens portarà a l’imaginari dues peces de la seva trilogia “Dona, història i identitat”: Raphaëlle i Nadia. L’obra que completa la trilogia, Claudia, ja la vam poder veure la temporada passada.  

Com a companyia convidada, La Conquesta del Pol Sud realitzarà altres activitats de formació, investigació i difusió amb diferents col·lectius de la ciutat. També crearà una proposta de recerca documental en la qual la participació de la ciutadania serà fonamental.

LA CONQUESTA DEL POL SUD

La companyia La Conquesta del Pol Sud, fundada l’any 2010 a Barcelona ??pel dramaturg i director Carles Fernández Giua i per l’escenògraf i videoartista Eugenio Szwarcer, explora les relacions entre individualitat i col·lectivitat amb un llenguatge que participa al mateix temps del documental, de la poesia visual i del teatre. El nom de la companyia procedeix de l’espectacle homònim a partir del text de Manfred Karge pel qual van obtenir el Premi Quim Masó l’any 2010.

En un primer moment, el seu interès se centra en la dramatúrgia contemporània que planteja qüestions actuals —el món de l’empresa, l’atur, la idea de democràcia real, la desobediència civil, l’Alzheimer, etc.— i que implica un repte per a la investigació sobre el llenguatge escènic. En les seves versions d’obres com Macbeth (2011) de William Shakespeare, Contra la democràcia (2011) i Contra l’amor (2013) d’Esteve Soler, Variacions sobre el model de Kraepelin (2012) de Davide Carnevali o Si no ens paguen, no paguem! (2013) de Dario Fo, entre d’altres, combinen i fusionen la vocació social amb l’experimental, sempre a la recerca de noves formes escèniques.

Posteriorment, la companyia opta per un format documental, alhora que consolida els seus trets distintius i fundacionals: la interacció entre acció escènica i imatge projectada, i la concepció de l’espai com a element expressiu i generador de resistència i moviment. El disseny de so de Damien Bazin i el disseny d’il·luminació de Luis Martí contribueixen a plasmar la singular poètica de la companyia i esdevenen cabdals per a la coherència estètica del projecte.

Estem plens d’història i la Conquesta del Pol Sud ens convida a reflexionar sobre nosaltres com a individus i com a col·lectivitat.

Dona, història i identitat. Una trilogia documental

En sintonia amb l’auge del documentalisme que s’ha manifestat en tots els àmbits de la cultura durant la darrera dècada, i que cal interpretar com un dels signes més clars de la necessitat de portar la realitat als centres de representació privilegiats, La Conquesta del Pol Sud ha treballat, en els últims anys, en el camp del teatre documental, fins al punt que aquesta exploració de la realitat i de la seva capacitat evocadora i poètica ha esdevingut el segell de la companyia i els ha reportat guardons com el Premi a la millor realització tècnica al Festival MITEU 2015, per Nadia, i el Premi de la Crítica Serra d’Or 2016 de Teatre, per Claudia.

La dramatúrgia de cadascuna de les peces de la trilogia “Dona, història i identitat” —Nadia (2014), Claudia (2016) i Raphaëlle (2018) es va gestar al llarg d’un laboriós procés de selecció, ordenació i jerarquització dels materials sorgits durant hores i hores d’entrevistes. Les tres dones que protagonitzen les respectives obres exerceixen autoritat sobre el relat de la seva vida i parlen en els termes que elles mateixes han escollit i pactat amb la companyia. L’afany documentalista s’eixampla per donar cabuda a la veu personal i intransferible d’unes persones amb una experiència única, i també per explorar el context físic i social en què aquesta experiència es va produir; d’aquí que el viatge —a l’Afganistan, a l’Argentina, a França— sigui també una part fonamental del procés de creació.

Som davant un teatre en primera persona a través de testimonis que tracen la seva autobiografia en escena, en alternança amb projeccions i petites escenes ficcionades, tot relligat i ben cohesionat per una dramatúrgia que connecta els diferents aspectes a tractar, alhora que redimensiona la recerca documental i amplia el focus per formular qüestions d’interès i abast sociopolític. El format íntim, en aliança amb el rigor i l’honestedat, destil·la i condensa una emoció genuïna al servei de la veritat. Cada funció té el valor d’un document viu.

Raphaëlle
09.11.18
Teatre
Claudia
31.03.17
Teatre
Nadia
27.04.19
GPS
Suburbana
02.03.19
GPS

Aquest lloc web utilitza "cookies" pròpies i de tercers per oferir-te un millor servei. En navegar-hi n'acceptes l'ús. Més informació
ACCEPTAR