EL CHICO DE LA ÚLTIMA FILA | Els nombres imaginaris de Juan Mayorga

EL CHICO DE LA ÚLTIMA FILA | Els nombres imaginaris de Juan Mayorga
EL CHICO DE LA ÚLTIMA FILA | Els nombres imaginaris de Juan Mayorga

21/03/2019

Juan Mayorga és segurament el dramaturg més estrenat i un dels més prolífics del panorama espanyol. El chico de la última fila es va dur a escena per primera vegada l’any 2006, sota la direcció d’Helena Pimenta, i des d’aleshores se n’han fet com a mínim vint-i-cinc muntatges diferents. Ha esdevingut cèlebre, a més, per l’adaptació que François Ozon en va fer per al cinema (Dans la maison, 2012).  

La relació professor-alumne com a punt de partida

A partir de la relació entre un professor i el seu alumne avantatjat —una mena d’amistat asimètrica fàcilment comparable al vincle paternofilial—, Juan Mayorga explora alguns mecanismes de dominació, així com la capacitat de la ficció per intervenir en la vida i fer-la més comprensible o més habitable. Un docent de secundària, professor de llengua i literatura, està corregint redaccions i, entre un gavadal d’escrits decebedors, ensopega amb un exercici signat per un tal Claudio García —el famós noi de l’última fila— i realitzat amb intenció i aptituds d’escriptor. Les redaccions que el noi li va lliurant, cada cop amb més freqüència, narren les seves incursions a casa d’un company de classe, Rafa Artola, on acudeix els caps de setmana sota pretext d’ajudar-lo amb les matemàtiques. En realitat, el que vol Claudio és saber com viu una família “normal” de classe mitjana, i no s’estalvia tòpics ni ironies al respecte.

Unes interpretacions magistrals

Sergi López fa una composició poderosa i un punt còmica o juganera de Germán, el professor, i transmet de manera enèrgica i vehement la seva contrarietat davant el baix nivell de l’alumnat, alhora que deixa anar tota una sèrie de tòpics catastrofistes sobre l’estat de l’educació. La dona del professor, Juana, interpretada per Míriam Iscla —una màquina de precisió i de seducció a parts iguals—, funciona com a contrapunt ètic; més endavant, atrapada per la intriga, entrarà en la història i s’oblidarà dels seus retrets inicials. Guillem Barbosa excel·leix en el paper de Claudio, el noi de l’última fila, i assumeix a la perfecció el seu misteriós i erràtic deambular per casa dels Artola, com un vampir literari o com un pobre noi assedegat de referents. És el protagonista de la peça, el motor de l’acció i l’intermediari entre els diferents mons. Al seu torn, Rafa és interpretat amb molta eficàcia per Arnau Comas, que comença tenint un paper subsidiari i acaba protagonitzant moments d’alt voltatge emocional. Tant ell com David Bagés i Anna Ycobalzeta, en els rols dels pares, donen cos i veu a les recreacions pretesament literàries del jove aprenent d’escriptor, i brillen en les seves respectives interpretacions.

Dinamisme de la posada en escena

El constructe dramatúrgic, complexa arquitectura feta de galeries o vasos comunicants, assoleix, sota la direcció d’Andrés Lima i gràcies a l’encertada escenografia de Beatriz San Juan, una plasmació escènica de total promiscuïtat. Encara que al principi hi ha una deliberada ocultació del pla projectat, poc a poc els personatges de la narració aniran emergint i cobrant protagonisme fins arribar al primer terme de l’escena i barrejar-se espacialment amb aquells que llegeixen la seva història. D’altra banda, l’espai sonor de Jaume Manresa intensifica o redimensiona determinats moments d’introspecció i subjectivitat. Menció a part mereix el magnífic disseny d’il·luminació, a càrrec de Marc Salicrú, que esdevé cabdal per definir els estatuts canviants dels diferents espais, així com per subratllar, quan s’escau, el caràcter purament projectiu, imaginat o recreat de l’escena. Les llums del món de la ficció atenyen una potència encegadora quan el dispositiu s’activa, com un avió a punt d’enlairar-se.

Una reflexió sobre l’escriptura i la creació

Juan Mayorga reflexiona sobre la creació literària des d’un dispositiu metaficcional i autoreflexiu que qüestiona els límits entre realitat i representació. El professor imparteix lliçons privades d’escriptura i de construcció de personatges, i passa, a més, a ser part implicada en el joc, fins al punt que acaba aportant ajuda externa per empènyer l’acció i agitar la trama. Realitat i ficció, literatura i vida es confonen. Semblants als nombres imaginaris que tant li agraden a l’autor, les criatures de ficció, susceptibles de ser sumades i multiplicades, permeten conèixer la realitat i fer-la més intel·ligible.   

Ana Prieto Nadal

 

Per llegir l’article sencer a Núvol, cliqueu sobre el següent enllaç:

https://www.nuvol.com/critica/els-nombres-imaginaris-de-juan-mayorga/

 

EL CHICO DE LA ÚLTIMA FILA

Dissabte 30 de març, a les 21 h

Més informació i venda d'entrades

Actualitat

Un matí d'orquestra 12

21/11/2019

El Teatre Auditori estrena el projecte “Un matí d’orquestra” amb més de 300 participants

Avui s’ha presentat la iniciativa, creada i impulsada per Apropa Cultura, i ha tingut lloc la segona sessió del projecte L’Orquestra de...

Els Elements blog

18/11/2019

ELS ELEMENTS | Per Xavier Chavarria

Música, artesania i ciència es fondran en el primer programa de la temporada de l’Orquestra de Cambra de Granollers. El repertori que ens...

òpera notícia

14/11/2019

El Teatre Auditori organitza una visita guiada a la nova exposició d'òpera de CaixaForum

L’òpera combina totes les disciplines de l’art i crea un llenguatge universal capaç de definir les ciutats des d’un punt de vista emocional,...

kingdom blog

14/11/2019

KINGDOM | Per Ana Prieto Nadal

Bananes i capitalisme. La fórmula d’Agrupación Señor Serrano La companyia Agrupación Señor Serrano, mereixedora del Lleó de Plata a la...

presentació

13/11/2019

El Teatre Auditori nominat pels premis ARC per tenir la millor programació

Els reconeixements de la indústria musical es lliuraran el 4 de desembre a Barcelona Els Premis ARC, de la indústria musical del directe, han...

Robot Orquestra

13/11/2019

El Teatre Auditori de Granollers innova amb un projecte pioner “Robot Orquestra”

El 24 de novembre, l’Orquestra de Cambra de Granollers s’acompanyarà a l’escenari de dos robots que crearan una peça de ceràmica en directe...

Cosmos Quartet blog

12/11/2019

COSMOS QUARTET | Les 4 raons per no perdre’t el concert

Cosmos Quartet neix el 2014 amb l’objectiu de descobrir i aprofundir l’extens i fascinant repertori per a quartet de corda. Durant el concert...

La tendresa 1

12/11/2019

LA TENDRESA | El director diu...

«La tendresa és una comèdia romàntica d’aventures en què intento explicar que no ens podem protegir del mal que ens causa l’amor, que si...

La reina de la bellesa de Leenane | Article blog

04/11/2019

LA REINA DE LA BELLESA DE LEENANE | El director diu...

M’agrada Martin McDonagh. El seu humor salvatge. El seu estrany lirisme. La seva mirada. M’agrada el seu món de perdedors i frases curtes, de...

La reina de la bellesa de Leenane

31/10/2019

LA REINA DE LA BELLESA DE LEENANE | Per Ana Prieto Nadal

Tradició irlandesa i ferocitat Al teatre de l’angloirlandès Martin McDonagh es pot rastrejar la influència de creadors tan singulars,...

MÚSICA D'AIGUA I MÚSICA DE FOC

30/10/2019

MÚSICA D'AIGUA I MÚSICA DE FOC | Per David Puertas

Aquest diumenge a l’Auditori de Granollers sentirem l'escalfor del foc en forma de música, però no calpatir: per refrescar-nos també tindrem...

 Viu el cor de Les cartes de Brahms!

30/10/2019

LES CARTES DE BRAHMS | Per Xavier Chavarria

El Cor de Cambra de Granollers ens ofereix un monogràfic dedicat a una figura colossal de la música germànica, Johannes Brahms, amb una proposta...

Ballant al cel com un estel

29/10/2019

Els grups infantils de l'Esbart Dansaire presenten “Ballant al cel, com un estel”

El Teatre Auditori de Granollers acull avui, 29 d'octubre, dues sessions de l’espectacle de gran format Ballant al cel, com un estel, dels grups...

Catedral

28/10/2019

CATEDRAL | Per Sara Esteller

El flamenc lliure i frondós de Patricia Guerrero Catedral és una gran paraula. Té contundència i una poètica pròpia, remet a edificis antics...

Lunnis

24/10/2019

L’espectacle familiar “Lunnis de leyenda” es cancel·la per motius tècnics de la companyia

Per motius tècnics de la companyia es cancel·la l’espectacle Lunnis de leyenda del dissabte 7 de desembre a les 18h, al Teatre Auditori de...

Aquest lloc web utilitza "cookies" pròpies i de tercers per oferir-te un millor servei. En navegar-hi n'acceptes l'ús. Més informació
ACCEPTAR