KINGDOM | Per Ana Prieto Nadal

kingdom blog
kingdom blog

14/11/2019

Bananes i capitalisme. La fórmula d’Agrupación Señor Serrano

La companyia Agrupación Señor Serrano, mereixedora del Lleó de Plata a la Biennal de Venècia l’any 2015, ha recorregut mig món amb uns espectacles rabiosament contemporanis —BBBB (2012), A House in Asia (2014) i Birdie (2016), entre d’altres— que integren cinema en viu, narració amb maquetes, performance i una ingent recerca documental. A Kingdom (2018) es mantenen fidels al seu llenguatge multidisciplinari, que fa coexistir la filigrana tecnològica amb el gest artesanal, però van encara més enllà en l’aspecte performatiu i musical, incorporant cinc intèrprets tot terreny a escena.

Els plàtans de la ira. Plètora de referències i perversions

A l’espectacle creat per Àlex Serrano, Pau Palacios i Ferran Dordal, el carnós i saborós plàtan esdevé un magnificat i deïficat, polisèmic i multívoc símbol del capitalisme en aliança amb la fal·locràcia i la testosterona. A l’entorn d’aquest nucli conceptual proliferen dades sobre multinacionals, conquestes o recessos, imatges d’expresidents dels Estats Units, cowboys i culturistes, dibuixos de Chiquita Banana i fotogrames de King Kong. I, com no podia ser d’una altra manera, es produeix també la interacció —filmada i amplificada en pantalla— amb diferents objectes: bananes reals i carretades de plàtans de plàstic en miniatura, feixos de dòlars, fitxes de casino, plantes exòtiques. En l’àmbit performatiu, abunden les intervencions musicals i els rugits goril·lacis, i s’imposa una haka maori amb efecte estroboscòpic. Tot per lliure —gamberra, còmica, efectista— associació d’idees. Per excés, acumulació i plètora.

Cinc performers al cor de la jungla multidisciplinària

Tres taules amb ordinadors, micròfons, una bateria, teclats, centenars de plàtans i documents diversos conformen l’espai dissenyat per Àlex Serrano i Silvia Delagneau, un dispositiu escènic on interactuaran de manera decisiva la videocreació de Vicenç Viaplana, la il·luminació de Cube.bz, la música de Nico Roig i les coreografies de Diego Anido. La pantalla és tan gran que els cinc performers semblen figuretes al servei d’un engranatge minuciós i un treball del tot mil·limetrat. Un hilarant Pablo Rosal assumeix amb posat eufòric i autoconvençut el discurs del capitalisme, i esdevé una mena de predicador del sistema, en realçar-ne les virtuts i minimitzar-ne els danys; amb un to didàctic entre crèdul i autoirònic, parla de la plusvàlua, les màquines de vapor, el crèdit o la conquesta de nous mons, i exalça amb sornegueria la figura de Minor Cooper Keith, magnat de les plantacions bananeres que va saber crear una necessitat urgent allà on no existia. Diego Anido, responsable de la coreografia, s’obre pas entre plantes tropicals i vaporitzadors d’aigua per encarnar un audaç explorador protocapitalista i parodiar-ne l’èpica; tan aviat estrafà el gest del culturista i del torero com esdevé simiesc i amenaçador. Nico Roig comanda el sarau musical amb esperit punk rock, i aporta la base sobre la qual rapejarà el carismàtic Wang Ping-Hsiang. El videoprogramador David Muñiz també té els seus moments de glòria, com quan es planta, vestit de plàtan, publicitari i fatxenda, davant un croma per on desfilaran les imatges de l'hiperconsumisme bananer.

L’evangeli del plàtan revelat

L’economia de lliure mercat és un monstre fora de control. Les crisis són part del joc i la bèstia s’enforteix amb cada caiguda. King Kong funciona com a imatge del desig salvatge i de l’instint sense traves, de l’energia pura i de la festa perpètua que és la societat de consum. L’espectacle, heterodox i bastard, proposa una manera enginyosa i irreverentment alegre de parlar dels estralls del capitalisme, lluny de planys victimistes i pamflets cridats. L’accelerat ritme de la cultura neoliberal anima i empeny al fake i a la fagocitació interessada de modes i consignes; a l’obsessió per generar, d’acord amb la llei de l’oferta i la demanda, plàtans ecològics, feministes, rústics, Queer, descapotables, híbrids o islamistes. De tan primària que és la metàfora, i de tan portada al límit i hipersignificada, acaba sent enormement poderosa.

Ana Prieto Nadal, investigadora teatral

Actualitat

Clara Segura

24/01/2020

COBERTURA | Desconnecta i riu!

Quan el telèfon estava lligat amb un cable, els humans eren lliures Estem massa enganxats a les noves tecnologies? Com han influït en la nostra...

Trama blog2

14/01/2020

TRAMA | La xarxa dels afectes per Jordi Sora

Les coreografies de Roser López Espinosa ens fan prendre atenció en aquelles petites coses, fonamentals, que podrien passar-nos inadvertides si no...

Trama guanyadors

13/01/2020

Ja tenim el resultat del sorteig per veure TRAMA!

Enhorabona a totes les guanyadores!! Ja tenim els noms dels afortunats/des que han guanyat les entrades dobles per veure TRAMA de Roser López...

Nit Transfigurada  blog

13/01/2020

NIT TRANSFIGURADA | Per Xavier Chavarria

La de dissabte 18 de gener és una proposta molt especial i singular que ens farà viatjar de Buenos Aires fins a Viena amb la música de dos grans...

Joves participants al taller Coenzims

09/01/2020

Presentem les activitats Coenzims de la temporada al Teatre Auditori

La presentació ha coincidit amb l’exposició final dels joves que han participat en la darrera activitat Coenzims relacionada amb l’espectacle...

Sorteig entrades

25/12/2019

Ja tenim els guanyadors/es del sorteig d'entrades per veure el musical Artaban!

Enhorabona als guanyadors/es!! Ja tenim els noms dels afortunats/des que han guanyat les entrades dobles per veure el musical familiar d'aquest...

Presentació 1

11/12/2019

Escena grAn presenta més de 60 espectacles i concerts per a tots els públics!

Ahir es va presentar la segona part de la temporada 2019-2020 en un acte a la sala petita del Teatre Auditori moderat pel periodista Eloi...

tag anunci

11/12/2019

El Teatre Auditori de Granollers convoca tres noves places

Granollers Escena S.L., empresa gestora del Teatre Auditori de Granollers i responsable del desplegament de les actuacions municipals en matèria...

Impuxibles1

29/11/2019

El Teatre Auditori presenta les artistes convidades de la temporada: Les Impuxibles, Clara i Ariadna Peya

Aquest dijous 28 de novembre el Teatre Auditori de Granollers ha presentat les artistes convidades de la temporada 2019-2020: Clara Peya i Ariadna...

Black Friday 2019

29/11/2019

Black Friday, només avui! Espectacles d'Escena grAn a meitat de preu

Promoció vàlida des de les 9 del matí fins a les 21 h del divendres 29 de novembre Ja tenim aquí el Black Friday i Escena Gran s'apunta a...

La dansa de la venjança

28/11/2019

LA DANSA DE LA VENJANÇA | Per Ana Prieto Nadal

Una violència destil·lada Jordi Casanovas és un dels autors més prolífics i reconeguts de la seva generació. Entre les seves obres, més...

Un matí d'orquestra 12

21/11/2019

El Teatre Auditori estrena el projecte “Un matí d’orquestra” amb més de 300 participants

Avui s’ha presentat la iniciativa, creada i impulsada per Apropa Cultura, i ha tingut lloc la segona sessió del projecte L’Orquestra de...

Els Elements blog

18/11/2019

ELS ELEMENTS | Per Xavier Chavarria

Música, artesania i ciència es fondran en el primer programa de la temporada de l’Orquestra de Cambra de Granollers. El repertori que ens...

òpera notícia

14/11/2019

El Teatre Auditori organitza una visita guiada a la nova exposició d'òpera de CaixaForum

L’òpera combina totes les disciplines de l’art i crea un llenguatge universal capaç de definir les ciutats des d’un punt de vista emocional,...

Aquest lloc web utilitza "cookies" pròpies i de tercers per oferir-te un millor servei. En navegar-hi n'acceptes l'ús. Més informació
ACCEPTAR