KINGDOM | Per Ana Prieto Nadal

kingdom blog
kingdom blog

14/11/2019

Bananes i capitalisme. La fórmula d’Agrupación Señor Serrano

La companyia Agrupación Señor Serrano, mereixedora del Lleó de Plata a la Biennal de Venècia l’any 2015, ha recorregut mig món amb uns espectacles rabiosament contemporanis —BBBB (2012), A House in Asia (2014) i Birdie (2016), entre d’altres— que integren cinema en viu, narració amb maquetes, performance i una ingent recerca documental. A Kingdom (2018) es mantenen fidels al seu llenguatge multidisciplinari, que fa coexistir la filigrana tecnològica amb el gest artesanal, però van encara més enllà en l’aspecte performatiu i musical, incorporant cinc intèrprets tot terreny a escena.

Els plàtans de la ira. Plètora de referències i perversions

A l’espectacle creat per Àlex Serrano, Pau Palacios i Ferran Dordal, el carnós i saborós plàtan esdevé un magnificat i deïficat, polisèmic i multívoc símbol del capitalisme en aliança amb la fal·locràcia i la testosterona. A l’entorn d’aquest nucli conceptual proliferen dades sobre multinacionals, conquestes o recessos, imatges d’expresidents dels Estats Units, cowboys i culturistes, dibuixos de Chiquita Banana i fotogrames de King Kong. I, com no podia ser d’una altra manera, es produeix també la interacció —filmada i amplificada en pantalla— amb diferents objectes: bananes reals i carretades de plàtans de plàstic en miniatura, feixos de dòlars, fitxes de casino, plantes exòtiques. En l’àmbit performatiu, abunden les intervencions musicals i els rugits goril·lacis, i s’imposa una haka maori amb efecte estroboscòpic. Tot per lliure —gamberra, còmica, efectista— associació d’idees. Per excés, acumulació i plètora.

Cinc performers al cor de la jungla multidisciplinària

Tres taules amb ordinadors, micròfons, una bateria, teclats, centenars de plàtans i documents diversos conformen l’espai dissenyat per Àlex Serrano i Silvia Delagneau, un dispositiu escènic on interactuaran de manera decisiva la videocreació de Vicenç Viaplana, la il·luminació de Cube.bz, la música de Nico Roig i les coreografies de Diego Anido. La pantalla és tan gran que els cinc performers semblen figuretes al servei d’un engranatge minuciós i un treball del tot mil·limetrat. Un hilarant Pablo Rosal assumeix amb posat eufòric i autoconvençut el discurs del capitalisme, i esdevé una mena de predicador del sistema, en realçar-ne les virtuts i minimitzar-ne els danys; amb un to didàctic entre crèdul i autoirònic, parla de la plusvàlua, les màquines de vapor, el crèdit o la conquesta de nous mons, i exalça amb sornegueria la figura de Minor Cooper Keith, magnat de les plantacions bananeres que va saber crear una necessitat urgent allà on no existia. Diego Anido, responsable de la coreografia, s’obre pas entre plantes tropicals i vaporitzadors d’aigua per encarnar un audaç explorador protocapitalista i parodiar-ne l’èpica; tan aviat estrafà el gest del culturista i del torero com esdevé simiesc i amenaçador. Nico Roig comanda el sarau musical amb esperit punk rock, i aporta la base sobre la qual rapejarà el carismàtic Wang Ping-Hsiang. El videoprogramador David Muñiz també té els seus moments de glòria, com quan es planta, vestit de plàtan, publicitari i fatxenda, davant un croma per on desfilaran les imatges de l'hiperconsumisme bananer.

L’evangeli del plàtan revelat

L’economia de lliure mercat és un monstre fora de control. Les crisis són part del joc i la bèstia s’enforteix amb cada caiguda. King Kong funciona com a imatge del desig salvatge i de l’instint sense traves, de l’energia pura i de la festa perpètua que és la societat de consum. L’espectacle, heterodox i bastard, proposa una manera enginyosa i irreverentment alegre de parlar dels estralls del capitalisme, lluny de planys victimistes i pamflets cridats. L’accelerat ritme de la cultura neoliberal anima i empeny al fake i a la fagocitació interessada de modes i consignes; a l’obsessió per generar, d’acord amb la llei de l’oferta i la demanda, plàtans ecològics, feministes, rústics, Queer, descapotables, híbrids o islamistes. De tan primària que és la metàfora, i de tan portada al límit i hipersignificada, acaba sent enormement poderosa.

Ana Prieto Nadal, investigadora teatral

Actualitat

capçalera Assedegats

07/07/2020

El 13 de juliol el Teatre Auditori acull la projecció d’Assedegats, dirigida per Oriol Broggi

El 13 de juliol arriba al Teatre Auditori la projecció en directe del nou espectacle de La Perla 29, amb la col·laboració del Festival Grec de...

Xarxa cooperació

02/07/2020

El Teatre Auditori, a través de Transversal, s’incorpora a una Xarxa Europea de cooperació per al desenvolupament artístic

La iniciativa, anomenada ‘Southern Coalition- Coalició del Sud’, portarà a terme el seu primer projecte el 2021: ‘Perifèries més fortes’...

Revista 4

01/07/2020

Ja tenim aquí el quart número de la revista!

Escena grAn segueix treballant amb l'esperança que aviat podrem retrobar-nos amb tots vosaltres però, mentre arriba aquest moment tan esperat,...

Cantània Virtual

23/06/2020

La Cantània acaba més 'Virtual' que mai!

Com bé sabeu, aquestes setmanes hauríem d’estar en època de concerts de Cantània però, lamentablement, no ha pogut ser així amb motiu de la...

Núm. 3 de revista Repensem-nos

17/06/2020

Estrenem el núm. 3 de la revista Repensem-nos: 'Reivindicació'

Escena grAn segueix treballant amb l'esperança que aviat podrem retrobar-nos amb tots vosaltres però, mentre arriba aquest moment tan esperat,...

Segueix la cultura

12/06/2020

Segueix la cultura a Granollers!

La ciutat estrena una nova programació cultural, per a tots els públics, que anirà del 25 de juny al 28 de juliol El Teatre Auditori programa,...

Tots Dansen 2019

11/06/2020

Els joves de Mapadeball acaben l’edició ballant des de casa

Aquesta edició de Tots Dansen -ara, Mapadeball-, afectada de ple pel Covid19, ha acabat amb aquest vídeo protagonitzat pels joves participants dels...

Greta

03/06/2020

L’espectacle ‘Greta i els Trihumans’ passa al febrer de 2021

ESTRENA DEL NOU VÍDEO: https://youtu.be/ut3ishA04ws (divendres 5 de juny, a les 11 h) Degut a la situació de crisi produïda pel Covid-19 i...

Portada de la revista n. 2 Repensem-nos

03/06/2020

Ja podeu descarregar el núm. 2 de la revista Repensem-nos!

Els equipaments d’Escena grAn estrenen la segona revista, Repensem-nos, amb continguts diversos per fer reflexionar al públic i donar veu a...

Taquilles del Teatre Auditori de Granollers

03/06/2020

El Teatre Auditori de Granollers reobre taquilles el 4 de juny

Tothom que ho necessiti podrà ja recuperar l’import de les entrades dels espectacles afectats pel COVID19 des de taquilles del Teatre Auditori de...

Cyrano

29/05/2020

El Teatre Auditori recomana...

CYRANO DE BERGERAC dirigida per Oriol Broggi Va ser el 2 de gener de 2013 quan Pere Arquillué es va posar el nas d'un dels soldats poetes més...

Somriure

20/05/2020

Escena grAn estrena la nova revista ‘Repensem-nos’

Els equipaments d’Escena grAn creen una publicació quinzenal amb continguts diversos per fer reflexionar al públic i donar veu a artistes,...

Terrenal de LaMov, espectacle estrenat al Teatre Auditori

29/04/2020

Celebrem el Dia Internacional de la dansa... ballant!!

Gràcies per ballar amb nosaltres! Aquest any no hem pogut celebrar com sempre el Dia Internacional de la Dansa a Granollers però no per això...

Tots Dansen 2019

29/04/2020

Les representacions del projecte “Mapadeball” queden suspeses

Els joves participants d’enguany estan preparant un vídeo muntatge que es podrà veure la primera setmana de juny Degut a la situació de crisi...

Treballem des de casa per a tu

27/04/2020

Tota la informació dels espectacles ajornats

Donada la situació actual amb motiu del Coronavirus, el Teatre Auditori de Granollers, així com la resta d'equipaments d'Escena grAn, ha...

Aquest lloc web utilitza "cookies" pròpies i de tercers per oferir-te un millor servei. En navegar-hi n'acceptes l'ús. Més informació
ACCEPTAR