KINGDOM | Per Ana Prieto Nadal

kingdom blog
kingdom blog

14/11/2019

Bananes i capitalisme. La fórmula d’Agrupación Señor Serrano

La companyia Agrupación Señor Serrano, mereixedora del Lleó de Plata a la Biennal de Venècia l’any 2015, ha recorregut mig món amb uns espectacles rabiosament contemporanis —BBBB (2012), A House in Asia (2014) i Birdie (2016), entre d’altres— que integren cinema en viu, narració amb maquetes, performance i una ingent recerca documental. A Kingdom (2018) es mantenen fidels al seu llenguatge multidisciplinari, que fa coexistir la filigrana tecnològica amb el gest artesanal, però van encara més enllà en l’aspecte performatiu i musical, incorporant cinc intèrprets tot terreny a escena.

Els plàtans de la ira. Plètora de referències i perversions

A l’espectacle creat per Àlex Serrano, Pau Palacios i Ferran Dordal, el carnós i saborós plàtan esdevé un magnificat i deïficat, polisèmic i multívoc símbol del capitalisme en aliança amb la fal·locràcia i la testosterona. A l’entorn d’aquest nucli conceptual proliferen dades sobre multinacionals, conquestes o recessos, imatges d’expresidents dels Estats Units, cowboys i culturistes, dibuixos de Chiquita Banana i fotogrames de King Kong. I, com no podia ser d’una altra manera, es produeix també la interacció —filmada i amplificada en pantalla— amb diferents objectes: bananes reals i carretades de plàtans de plàstic en miniatura, feixos de dòlars, fitxes de casino, plantes exòtiques. En l’àmbit performatiu, abunden les intervencions musicals i els rugits goril·lacis, i s’imposa una haka maori amb efecte estroboscòpic. Tot per lliure —gamberra, còmica, efectista— associació d’idees. Per excés, acumulació i plètora.

Cinc performers al cor de la jungla multidisciplinària

Tres taules amb ordinadors, micròfons, una bateria, teclats, centenars de plàtans i documents diversos conformen l’espai dissenyat per Àlex Serrano i Silvia Delagneau, un dispositiu escènic on interactuaran de manera decisiva la videocreació de Vicenç Viaplana, la il·luminació de Cube.bz, la música de Nico Roig i les coreografies de Diego Anido. La pantalla és tan gran que els cinc performers semblen figuretes al servei d’un engranatge minuciós i un treball del tot mil·limetrat. Un hilarant Pablo Rosal assumeix amb posat eufòric i autoconvençut el discurs del capitalisme, i esdevé una mena de predicador del sistema, en realçar-ne les virtuts i minimitzar-ne els danys; amb un to didàctic entre crèdul i autoirònic, parla de la plusvàlua, les màquines de vapor, el crèdit o la conquesta de nous mons, i exalça amb sornegueria la figura de Minor Cooper Keith, magnat de les plantacions bananeres que va saber crear una necessitat urgent allà on no existia. Diego Anido, responsable de la coreografia, s’obre pas entre plantes tropicals i vaporitzadors d’aigua per encarnar un audaç explorador protocapitalista i parodiar-ne l’èpica; tan aviat estrafà el gest del culturista i del torero com esdevé simiesc i amenaçador. Nico Roig comanda el sarau musical amb esperit punk rock, i aporta la base sobre la qual rapejarà el carismàtic Wang Ping-Hsiang. El videoprogramador David Muñiz també té els seus moments de glòria, com quan es planta, vestit de plàtan, publicitari i fatxenda, davant un croma per on desfilaran les imatges de l'hiperconsumisme bananer.

L’evangeli del plàtan revelat

L’economia de lliure mercat és un monstre fora de control. Les crisis són part del joc i la bèstia s’enforteix amb cada caiguda. King Kong funciona com a imatge del desig salvatge i de l’instint sense traves, de l’energia pura i de la festa perpètua que és la societat de consum. L’espectacle, heterodox i bastard, proposa una manera enginyosa i irreverentment alegre de parlar dels estralls del capitalisme, lluny de planys victimistes i pamflets cridats. L’accelerat ritme de la cultura neoliberal anima i empeny al fake i a la fagocitació interessada de modes i consignes; a l’obsessió per generar, d’acord amb la llei de l’oferta i la demanda, plàtans ecològics, feministes, rústics, Queer, descapotables, híbrids o islamistes. De tan primària que és la metàfora, i de tan portada al límit i hipersignificada, acaba sent enormement poderosa.

Ana Prieto Nadal, investigadora teatral

Actualitat

Impuxibles1

29/11/2019

El Teatre Auditori presenta les artistes convidades de la temporada: Les Impuxibles, Clara i Ariadna Peya

Aquest dijous 28 de novembre el Teatre Auditori de Granollers ha presentat les artistes convidades de la temporada 2019-2020: Clara Peya i Ariadna...

Black Friday 2019

29/11/2019

Black Friday, només avui! Espectacles d'Escena grAn a meitat de preu

Promoció vàlida des de les 9 del matí fins a les 21 h del divendres 29 de novembre Ja tenim aquí el Black Friday i Escena Gran s'apunta a...

La dansa de la venjança

28/11/2019

LA DANSA DE LA VENJANÇA | Per Ana Prieto Nadal

Una violència destil·lada Jordi Casanovas és un dels autors més prolífics i reconeguts de la seva generació. Entre les seves obres, més...

Un matí d'orquestra 12

21/11/2019

El Teatre Auditori estrena el projecte “Un matí d’orquestra” amb més de 300 participants

Avui s’ha presentat la iniciativa, creada i impulsada per Apropa Cultura, i ha tingut lloc la segona sessió del projecte L’Orquestra de...

Els Elements blog

18/11/2019

ELS ELEMENTS | Per Xavier Chavarria

Música, artesania i ciència es fondran en el primer programa de la temporada de l’Orquestra de Cambra de Granollers. El repertori que ens...

òpera notícia

14/11/2019

El Teatre Auditori organitza una visita guiada a la nova exposició d'òpera de CaixaForum

L’òpera combina totes les disciplines de l’art i crea un llenguatge universal capaç de definir les ciutats des d’un punt de vista emocional,...

presentació

13/11/2019

El Teatre Auditori nominat pels premis ARC per tenir la millor programació

Els reconeixements de la indústria musical es lliuraran el 4 de desembre a Barcelona Els Premis ARC, de la indústria musical del directe, han...

Robot Orquestra

13/11/2019

El Teatre Auditori de Granollers innova amb un projecte pioner “Robot Orquestra”

El 24 de novembre, l’Orquestra de Cambra de Granollers s’acompanyarà a l’escenari de dos robots que crearan una peça de ceràmica en directe...

Cosmos Quartet blog

12/11/2019

COSMOS QUARTET | Les 4 raons per no perdre’t el concert

Cosmos Quartet neix el 2014 amb l’objectiu de descobrir i aprofundir l’extens i fascinant repertori per a quartet de corda. Durant el concert...

La tendresa 1

12/11/2019

LA TENDRESA | El director diu...

«La tendresa és una comèdia romàntica d’aventures en què intento explicar que no ens podem protegir del mal que ens causa l’amor, que si...

La reina de la bellesa de Leenane | Article blog

04/11/2019

LA REINA DE LA BELLESA DE LEENANE | El director diu...

M’agrada Martin McDonagh. El seu humor salvatge. El seu estrany lirisme. La seva mirada. M’agrada el seu món de perdedors i frases curtes, de...

La reina de la bellesa de Leenane

31/10/2019

LA REINA DE LA BELLESA DE LEENANE | Per Ana Prieto Nadal

Tradició irlandesa i ferocitat Al teatre de l’angloirlandès Martin McDonagh es pot rastrejar la influència de creadors tan singulars,...

MÚSICA D'AIGUA I MÚSICA DE FOC

30/10/2019

MÚSICA D'AIGUA I MÚSICA DE FOC | Per David Puertas

Aquest diumenge a l’Auditori de Granollers sentirem l'escalfor del foc en forma de música, però no calpatir: per refrescar-nos també tindrem...

 Viu el cor de Les cartes de Brahms!

30/10/2019

LES CARTES DE BRAHMS | Per Xavier Chavarria

El Cor de Cambra de Granollers ens ofereix un monogràfic dedicat a una figura colossal de la música germànica, Johannes Brahms, amb una proposta...

Aquest lloc web utilitza "cookies" pròpies i de tercers per oferir-te un millor servei. En navegar-hi n'acceptes l'ús. Més informació
ACCEPTAR