LA DANSA DE LA VENJANÇA | Per Ana Prieto Nadal

La dansa de la venjança
La dansa de la venjança

28/11/2019

Una violència destil·lada

Jordi Casanovas és un dels autors més prolífics i reconeguts de la seva generació. Entre les seves obres, més d’una trentena, destaquen Les millors ocasions (2002), City/Simcity (2007), La revolució (2009), Una història catalana (2011), Vilafranca (2015), Gazoline (2017), Jauría (2019) i Valenciana (2019). A La dansa de la venjança, nova incursió en el terreny del thriller psicològic, l’acció se situa en un paisatge de mudança i separació: el suspens senyoreja la batalla sostinguda entre un home i una dona que pretenen haver-se divorciat de manera modèlica i sense danys colaterals. Tots dos arrosseguen fantasmes, malentesos i incomunicació, i s’enreden en un combat dialèctic de gran envergadura i sense concessions. L’encontre, que l’exmarit fingeix fortuït, deriva en un abrandat litigi per la custòdia del fill. Els insults i retrets volen a gran altura, prefigurant una caiguda tràgica, i l’espectador esdevé testimoni d’una ferocitat insospitada.

Combat de boxa en dotze assalts

El text està estructurat com una lluita dialògica en dotze rounds. Pere Riera dirigeix amb saviesa escènica dos púgils que comencen temptejant-se amb tímides escomeses i acaben resolent el combat per knockout. El Roger, interpretat per Pablo Derqui, és un editor d’èxit, una peça reconeguda dins l’engranatge cultural de la ciutat; retòric, enginyós i autocomplaent, enlluerna amb la seva “violència destil·lada”. Sent un gran menyspreu —fàstic, fins i tot— envers la gent depressiva, i no perd pistonada a l’hora d’humiliar la seva exdona i titllar-la de malalta mental altament perillosa: “Aquesta bomba està amagada a la teva closca. Esperant ser activada per qualsevol fet”. La Clàudia,  interpretada per Maria Rivera, té evidents dots artístics —pinta uns quadres cada cop més abstractes i pertorbadors— però porta anys relegada a la vida domèstica. Confinada a casa, la seva hipersensibilitat s’ha aguditzat; el seu humor s’ha anat tornant cru i intempestiu; els seus actes esdevindran cada cop més imprevisibles.

La custòdia del fill com a casus belli

Com a Qui té por de Virginia Woolf d’Edward Albee, el fill és el personatge al·ludit, extraescènic, que justifica la recrudescència de la lluita. En aquest cas, però, no és un motiu fictici sinó que existeix de debò, si bé la seva existència només ens arriba a través de la veu enregistrada al contestador automàtic. Es diu Pau, però el seu pare es refereix a ell com “el nano”. Com si fos intercanviable o reductible —també ho és la dona— a una sèrie de categories: edat, gènere, filiació. La Clàudia tem que el nen reprodueixi patrons de violència masclista, i el Roger s’entesta a protegir-lo de l’herència materna de la depressió. Tot i que amaga les seves intencions sota la disfressa de la diligència i la preocupació, el que en última instància vol l’home és prendre-li a l’exdona la custòdia del fill; per això la reté al seu antic pis, persuadit que se sortirà amb la seva.

La guerra dels sexes

La destrucció entre els contendents s’opera a través del llenguatge, que és demolidor en potència i trampós per definició. La batussa va pujant d’intensitat, i les recriminacions són cada cop més violentes i esmolades, com puntes de llança recobertes de verí. El Roger fa gala d’una actitud presumptament dialogant —recorre una vegada i una altra al tòpic de la separació amistosa i civilitzada— que emmascara el seu masclisme. Ha anat minant cadascun dels fonaments de la Clàudia; se sent imbatible i vol aconseguir el desarmament, la completa rendició de la dona. Però ella, l’agent provocador, ha fet el viatge des del sentiment de culpa a un odi famolenc i desfermat. L’autor disposa, molt hàbilment, un joc de falses pistes i expectatives. El referent mític a què al·ludeixen una vegada i una altra ens fa témer el pitjor. I, en efecte, el final és esglaiador, però no en el sentit que esperàvem.

Ana Prieto Nadal, investigadora teatral

Actualitat

Cyrano

29/05/2020

El Teatre Auditori recomana...

CYRANO DE BERGERAC dirigida per Oriol Broggi Va ser el 2 de gener de 2013 quan Pere Arquillué es va posar el nas d'un dels soldats poetes més...

Somriure

20/05/2020

Escena grAn estrena la nova revista ‘Repensem-nos’

Els equipaments d’Escena grAn creen una publicació quinzenal amb continguts diversos per fer reflexionar al públic i donar veu a artistes,...

Terrenal de LaMov, espectacle estrenat al Teatre Auditori

29/04/2020

Celebrem el Dia Internacional de la dansa... ballant!!

Gràcies per ballar amb nosaltres! Aquest any no hem pogut celebrar com sempre el Dia Internacional de la Dansa a Granollers però no per això...

Tots Dansen 2019

29/04/2020

Les representacions del projecte “Mapadeball” queden suspeses

Els joves participants d’enguany estan preparant un vídeo muntatge que es podrà veure la primera setmana de juny Degut a la situació de crisi...

Treballem des de casa per a tu

27/04/2020

Tota la informació dels espectacles ajornats

Donada la situació actual amb motiu del Coronavirus, el Teatre Auditori de Granollers, així com la resta d'equipaments d'Escena grAn, ha...

Francesc Viñas amb el llibre que regalarà aquest Sant Jordi 2020

23/04/2020

Sant Jordi 2020 | Entrevistem a Francesc Viñas, dinamitzador de 'Llegir el Teatre'

Aquest Sant Jordi no hi haurà parades de llibres al carrer però sí una àmplia programació “virtual” a Granollers que ens permetrà viure la...

did20

08/04/2020

El confinament no atura el moviment! T'animes a ballar?

DIA INTERNACIONAL DE LA DANSA | 29 D'ABRIL DE 2020 Aquest any no podrem celebrar com sempre el Dia Internacional de la Dansa a Granollers. La...

Cantània Virtual

03/04/2020

La Cantània “Virtual” es farà al 2021

Degut a la situació de crisi sanitària produïda pel Covid-19 i l'estat d'alarma decretat pel govern estatal, es trasllada la Cantània al 2021....

27/03/2020

Dia Mundial del Teatre | El teatre és esperança i inspiració

El Dia Mundial del Teatre l’hem de celebrar sense activitat a escenaris i platees. Reivindiquem la força del teatre: la necessitarem per...

La creativitat no s'atura

20/03/2020

#TAGsocartista | La creativitat i cultura no s’aturen!

Aquests dies proliferen les iniciatives culturals i d'entreteniment per ajudar a passar millor el confinament a casa. #TAGsocartista Des...

La Bohème de l'AAOS

18/03/2020

Vols tornar a viure els espectacles estrenats al Teatre Auditori?

El Teatre Auditori de Granollers ofereix l'enregistrament d'alguns dels seus espectacles Davant la quarantena recomanada per les autoritats...

Greta capçalera

12/03/2020

“Greta i els Trihumans” serà l’espectacle de la Gala lnaugural d’Escena grAn el proper 26 de setembre

L’espectacle previst pel 28 i 29 de març s’ajorna per al 26 i 27 de setembre El Teatre Auditori de Granollers, VEUS-Cor Infantil Amics de la...

Greta i els trihumans presentació 6

10/03/2020

Presentem en roda de premsa “Greta i els Trihumans”, una òpera infantil inspirada en Greta Thunberg

Greta i els Trihumans és la nova producció pròpia de la temporada d'òpera infantil del Teatre Auditori de Granollers, que ha encarregat a...

Virtual

04/03/2020

A partir de demà 5 de març a les 10.30 h, entrades de Cantània a la venda!

La venda d’entrades amb codi comença demà dijous 5 de març a partir de les 10.30h fins al 3 d’abril a les 23:59 h, tant per Internet com per...

Gazoline

04/03/2020

Més de 800 joves han vist GAZOLINE de Jordi Casanovas al Teatre Auditori

Avui, dimecres 4 de març, hem omplert la Sala Gran del Teatre Auditori de Granollers de més de 800 joves de 8 instituts de Granollers i la comarca...

Aquest lloc web utilitza "cookies" pròpies i de tercers per oferir-te un millor servei. En navegar-hi n'acceptes l'ús. Més informació
ACCEPTAR