LA DANSA DE LA VENJANÇA | Per Ana Prieto Nadal

La dansa de la venjança
La dansa de la venjança

28/11/2019

Una violència destil·lada

Jordi Casanovas és un dels autors més prolífics i reconeguts de la seva generació. Entre les seves obres, més d’una trentena, destaquen Les millors ocasions (2002), City/Simcity (2007), La revolució (2009), Una història catalana (2011), Vilafranca (2015), Gazoline (2017), Jauría (2019) i Valenciana (2019). A La dansa de la venjança, nova incursió en el terreny del thriller psicològic, l’acció se situa en un paisatge de mudança i separació: el suspens senyoreja la batalla sostinguda entre un home i una dona que pretenen haver-se divorciat de manera modèlica i sense danys colaterals. Tots dos arrosseguen fantasmes, malentesos i incomunicació, i s’enreden en un combat dialèctic de gran envergadura i sense concessions. L’encontre, que l’exmarit fingeix fortuït, deriva en un abrandat litigi per la custòdia del fill. Els insults i retrets volen a gran altura, prefigurant una caiguda tràgica, i l’espectador esdevé testimoni d’una ferocitat insospitada.

Combat de boxa en dotze assalts

El text està estructurat com una lluita dialògica en dotze rounds. Pere Riera dirigeix amb saviesa escènica dos púgils que comencen temptejant-se amb tímides escomeses i acaben resolent el combat per knockout. El Roger, interpretat per Pablo Derqui, és un editor d’èxit, una peça reconeguda dins l’engranatge cultural de la ciutat; retòric, enginyós i autocomplaent, enlluerna amb la seva “violència destil·lada”. Sent un gran menyspreu —fàstic, fins i tot— envers la gent depressiva, i no perd pistonada a l’hora d’humiliar la seva exdona i titllar-la de malalta mental altament perillosa: “Aquesta bomba està amagada a la teva closca. Esperant ser activada per qualsevol fet”. La Clàudia,  interpretada per Maria Rivera, té evidents dots artístics —pinta uns quadres cada cop més abstractes i pertorbadors— però porta anys relegada a la vida domèstica. Confinada a casa, la seva hipersensibilitat s’ha aguditzat; el seu humor s’ha anat tornant cru i intempestiu; els seus actes esdevindran cada cop més imprevisibles.

La custòdia del fill com a casus belli

Com a Qui té por de Virginia Woolf d’Edward Albee, el fill és el personatge al·ludit, extraescènic, que justifica la recrudescència de la lluita. En aquest cas, però, no és un motiu fictici sinó que existeix de debò, si bé la seva existència només ens arriba a través de la veu enregistrada al contestador automàtic. Es diu Pau, però el seu pare es refereix a ell com “el nano”. Com si fos intercanviable o reductible —també ho és la dona— a una sèrie de categories: edat, gènere, filiació. La Clàudia tem que el nen reprodueixi patrons de violència masclista, i el Roger s’entesta a protegir-lo de l’herència materna de la depressió. Tot i que amaga les seves intencions sota la disfressa de la diligència i la preocupació, el que en última instància vol l’home és prendre-li a l’exdona la custòdia del fill; per això la reté al seu antic pis, persuadit que se sortirà amb la seva.

La guerra dels sexes

La destrucció entre els contendents s’opera a través del llenguatge, que és demolidor en potència i trampós per definició. La batussa va pujant d’intensitat, i les recriminacions són cada cop més violentes i esmolades, com puntes de llança recobertes de verí. El Roger fa gala d’una actitud presumptament dialogant —recorre una vegada i una altra al tòpic de la separació amistosa i civilitzada— que emmascara el seu masclisme. Ha anat minant cadascun dels fonaments de la Clàudia; se sent imbatible i vol aconseguir el desarmament, la completa rendició de la dona. Però ella, l’agent provocador, ha fet el viatge des del sentiment de culpa a un odi famolenc i desfermat. L’autor disposa, molt hàbilment, un joc de falses pistes i expectatives. El referent mític a què al·ludeixen una vegada i una altra ens fa témer el pitjor. I, en efecte, el final és esglaiador, però no en el sentit que esperàvem.

Ana Prieto Nadal, investigadora teatral

Actualitat

27/03/2020

Dia Mundial del Teatre | El teatre és esperança i inspiració

El Dia Mundial del Teatre l’hem de celebrar sense activitat a escenaris i platees. Reivindiquem la força del teatre: la necessitarem per...

La creativitat no s'atura

20/03/2020

#TAGsocartista | La creativitat i cultura no s’aturen!

Aquests dies proliferen les iniciatives culturals i d'entreteniment per ajudar a passar millor el confinament a casa. #TAGsocartista Des...

La Bohème de l'AAOS

18/03/2020

Vols tornar a viure els espectacles estrenats al Teatre Auditori?

El Teatre Auditori de Granollers ofereix l'enregistrament d'alguns dels seus espectacles Davant la quarantena recomanada per les autoritats...

Treballem des de casa per a tu

13/03/2020

Tota la informació dels espectacles ajornats

Donada la situació actual amb motiu del Coronavirus, el Teatre Auditori de Granollers, així com la resta d'equipaments d'Escena grAn, ha...

Greta capçalera

12/03/2020

“Greta i els Trihumans” serà l’espectacle de la Gala lnaugural d’Escena grAn el proper 26 de setembre

L’espectacle previst pel 28 i 29 de març s’ajorna per al 26 i 27 de setembre El Teatre Auditori de Granollers, VEUS-Cor Infantil Amics de la...

Greta i els trihumans presentació 6

10/03/2020

Presentem en roda de premsa “Greta i els Trihumans”, una òpera infantil inspirada en Greta Thunberg

Greta i els Trihumans és la nova producció pròpia de la temporada d'òpera infantil del Teatre Auditori de Granollers, que ha encarregat a...

Virtual

04/03/2020

A partir de demà 5 de març a les 10.30 h, entrades de Cantània a la venda!

La venda d’entrades amb codi comença demà dijous 5 de març a partir de les 10.30h fins al 3 d’abril a les 23:59 h, tant per Internet com per...

Gazoline

04/03/2020

Més de 800 joves han vist GAZOLINE de Jordi Casanovas al Teatre Auditori

Avui, dimecres 4 de març, hem omplert la Sala Gran del Teatre Auditori de Granollers de més de 800 joves de 8 instituts de Granollers i la comarca...

Pavvla

03/03/2020

PAVVLA | Entrevista a Paula Jornet

Paula Jornet, "Pavvla": "Amb els diners que vaig guanyar fent d'actriu a 'La Riera' em vaig pagar la formació musical." Compartim l'entrevista...

Guillem Albà

27/02/2020

CALMA! | El director Guillem Albà diu...

“Aquell moment en què aconsegueixes parar i mirar el que estàs fent. I et planteges si allò és el que vols, si és així com realment vols...

La Traviata 6

25/02/2020

LA TRAVIATA | 'Verdi davant el mirall' per Marcel Cervelló

Giuseppe Verdi no era un d’aquells compositors que maldava per reflectir en llurs obres les pròpies vivències personals. Potser sense acabar de...

Rebota rebota y en tu cara explota

25/02/2020

REBOTA REBOTA Y EN TU CARA EXPLOTA | Entrevista a Agnés Mateus i Quim Tarrida

Betevé va entrevistar a Agnés Mateus i Quim Tarrida, que són al Teatre Auditori aquest divendres 28 de febrer amb l'espectacle 'Rebota rebota y en...

19/02/2020

Si et va agradar Aüc, no et perdis el taller obert de Les Impuxibles

Un taller d'investigació i experimentació agafant el cos i la sexualitat com a punt de partida i la música i el moviment com a eines de treball....

Greta i els Trihumans òpera infantil

18/02/2020

L'activista Greta Thunberg inspira l'òpera 'Greta i els Trihumans'

Greta i els Trihumans és la nova producció pròpia de la temporada d'òpera infantil del Teatre Auditori de Granollers, que ha encarregat a...

Greta capçalera

18/02/2020

El Teatre Auditori edita una guia pedagògica sobre l'òpera infantil GRETA I ELS TRIHUMANS

DESCARREGA LA GUIA PEDAGÒGICA | GRETA I ELS TRIHUMANS Els centres educatius són un reflex de la societat i un dels principals agents de...

Aquest lloc web utilitza "cookies" pròpies i de tercers per oferir-te un millor servei. En navegar-hi n'acceptes l'ús. Més informació
ACCEPTAR