LA TRAVIATA | 'Verdi davant el mirall' per Marcel Cervelló

La Traviata 6
La Traviata 6
La Traviata 5
La Traviata 5
La Traviata 4
La Traviata 4
La Traviata 3
La Traviata 3
La Traviata 2
La Traviata 2
La Traviata 1
La Traviata 1

25/02/2020

Giuseppe Verdi no era un d’aquells compositors que maldava per reflectir en llurs obres les pròpies vivències personals. Potser sense acabar de voler-ho, però, a La traviata ho va fer. Els antecedents no n’eren favorables. Quan l’any 1844 algú li va suggerir que de la Marion Delorme de Victor Hugo en fes una òpera, el mestre respongué, sec, “No m’agraden les prostitutes a l’escena”. Quan tingué l’ocasió, però, de veure representar a París, probablement el mes de maig de 1852, La dama de les camèlies, hi va copsar alguna cosa que el feu canviar d’opinió.

Aquella dona, de vida tal vegada irregular –lliure, segons la seva visió de les coses- que, però, estimava sincerament, no podria ser la Giuseppina Strepponi que Verdi va fer seva, en una relació que ell defensava aferrissadament malgrat els maldecaps que la situació li ocasionava? Que potser el vell Georges Duval no era una representació viva del seu ex-sogre Antonio Barezzi, que sempre li retreia la seva intimitat amb una dona tan poc recomanable?

L’home Verdi, potser confirmant la identificació de l’autor literari amb el seu personatge –Armand Duval tenia les mateixes caplletres que Alexandre Dumas fill- va sentir-se de sobte campió de la causa de Marguerite Gautier i decidí fer-ne una Violetta Valery víctima de les convencions socials de l’època.

Caldria, és clar, dur a l’escena una d’aquelles figures femenines que Verdi no hi volia veure, tot i que el cas no fos exactament el mateix. Caldria fer-la-hi aparèixer com a dona del seu temps. Les consideracions de la censura, però, no ho van permetre: pel que feia a la peripècia escènica no hi havia res a dir. L’ambientació, però, no podia ser contemporània. I no ho va ser.

Tot allò que de vegades s’ha dit en el sentit de que el públic rebutjà l’obra perquè els cantants “vestien de carrer” no és pas veritat. Al llibret corresponent a l’estrena al Teatro La Fenice el 6 de març de 1853, s’hi pot llegir clarament “La scena è a Parigi e sue vicinanze, nel 1700 circa”. El fracàs de l’estrena fou, segons que sembla, per la fluixa actuació dels cantants, car si a la protagonista, Fanny Salvini Donatelli –molt activa, per cert, al Liceu a les darreries dels anys quaranta- se li aplaudí el seu rendiment vocal, no sembla que per constitució física donés el tipus de malalta de tisi. A més, el tenor Graziani no va agradar i el baríton, tot i ser el gran Felice Varesi, no va saber com sortir-se’n d’un paper que no lligava amb el seu tarannà habitual. La prova la proporcionaria el fet que l’obra, reposada al Teatro San Benedetto de la mateixa ciutat de Venècia l’any següent – sempre el vestuari d’època i davant un públic que per força havia de ser el mateix- assoliria un èxit abassegador.

Si es té en compte que l’obra teatral de Dumas s’estrenà el 2 de febrer de 1852 – la novel·la havia estat publicada quatre anys abans, només uns mesos després de la mort de Marie Duplessis, la versió real de Marguerite Gautier, amistançada amb l’escriptor- cal considerar l’òpera de Verdi com la més “moderna” de les seves, tant per la temàtica com per l’estructura musical, bastida sobre el diàleg i el canto di conversazione. Verdi, en el curs de la composició, assegurava en una carta a un amic que “aquest és un tema del nostre temps, que cap altre compositor hauria gosat tractar. Jo ho he fet amb molt de gust. M’agraden els arguments que siguin nous, bells i forts”. Amb La traviata Verdi s’havia mirat al mirall. Quedaven encara moltes obres a escriure. Però no ho tornaria fer.

Marcel Cervelló
Crític d’Òpera

La Traviata 4
Finalitzat
La Traviata
Òpera de Verdi
08.03.20 | 18:00 h
Clàssica i Òpera

Actualitat

Presentació de la nova temporada GPS Girem Propostes Singulars

22/10/2020

Es presenta la nova temporada del projecte GPS Girem Propostes Singulars

Des del 2016, els teatres de Cardedeu, Llinars del Vallès, Sant Celoni i Granollers programen plegats aquelles propostes més singulars i...

Miki Nuñez

21/10/2020

Miki Nuñez actuarà al Teatre Auditori aquest desembre i les entrades ja estan a la venda

L’exconcursant d’OT pujarà per primera vegada a l’escenari del Teatre Auditori de Granollers Els fans del terrassenc Miki Nuñez estan...

360 grams

19/10/2020

360 GRAMS | Què diu la crítica?

360 grams es un brillantísimo ejercicio de autoestima, de ruptura de estereotipos de los que miran (miramos) y de una belleza surgida del dolor que...

Renaissance

19/10/2020

RENAISSANCE | Per Xavier Chavarria

Dissabte 24 d’octubre de 2020 | 21h | Teatre Auditori de Granollers Cor de Cambra de Granollers (Josep Vila i Jové, director) Marco Antonio...

Alguns dies d'ahir

14/10/2020

ALGUNS DIES D'AHIR | Entrevistes als protagonistes

Si voleu saber-ne més sobre l'obra de teatre de la que tothom parla, Alguns dies d'ahir, aquí teniu unes entrevistes amb els actors i actrius per...

Sopa de Cabra

07/10/2020

SOPA DE CABRA | Entrevista a Gerard Quintana

S'acosta el dia del doble concert del mític grup gironí Sopa de Cabra i des del Teatre Auditori hem volgut compartir amb vosaltres l'entrevista que...

Greta i els Trihumans

06/10/2020

L’espectacle ‘Greta i els Trihumans’ s'anul·la

L’òpera infantil s’anul·la degut a la situació de crisi produïda per la Covid-19 i, més concretament, a la impossibilitat de preparar i...

El director diu...

01/10/2020

ALGUNS DIES D'AHIR | El director diu...

Aquest text del sempre valent Jordi Casanovas proposa una mena de versió “premium” de l’experiència teatral. El factor diferencial és...

Alguns dies d'ahir

01/10/2020

ALGUNS DIES D'AHIR | Entrevista a Jordi Casanovas

Teatre documental sobre l'1-O El dramaturg Jordi Casanovas explica com va cosir l'obra teatral que recrea la tardor política del 2017, i que...

Gala en directe 1

25/09/2020

La Gala Inaugural d'Escena grAn, en directe!

Arriba el gran dia, demà dissabte 26 de setembre celebrem la gran Gala Inaugural d'Escena grAn i avui mateix hem pogut ampliar l'aforament al 70%...

Abona't aquesta temporada 20-21!

17/09/2020

Abona't aquesta temporada i paga menys!

Si ets de les persones previsores que no vol quedar-se sense entrades, vols pagar menys o vols veure la teva obra preferida des de les millors...

nova temporada tardor

10/09/2020

Ja pots comprar entrades de la nova programació de tardor!

DESCARREGA'T EL LLIBRET DE PROGRAMACIÓ set-des 2020 Més de 50 propostes de teatre, música, dansa i circ, per a grans i petits, ens esperen...

Mesures covid tag

01/09/2020

Mesures de prevenció de la Covid-19

És obligatori portar mascareta Cal que, tant tú com els teus acompanyants, vingueu amb mascareta. Aquesta és obligatòria a la via pública,...

Joan Garrido, director de la cia. Milnotes

30/07/2020

LA DEL MANOJO DE ROSAS | Entrevistem a Joan Garrido, director de Milnotes

Diumenge 30 d'agost | 19 h | Teatre Auditori de Granollers Reserva d'entrades La companyia Milnotes s'ha proposat donar la volta al...

Taquilles del Teatre Auditori de Granollers

29/07/2020

Horari d'estiu de les taquilles del Teatre Auditori de Granollers

Us informem que l'horari de taquilles del Teatre Auditori de Granollers -punt de venda de tota la programació d'Escena grAn- d'aquest proper mes...

Aquest lloc web utilitza "cookies" pròpies i de tercers per oferir-te un millor servei. En navegar-hi n'acceptes l'ús. Més informació
ACCEPTAR