LA TRAVIATA | 'Verdi davant el mirall' per Marcel Cervelló

La Traviata 6
La Traviata 6
La Traviata 5
La Traviata 5
La Traviata 4
La Traviata 4
La Traviata 3
La Traviata 3
La Traviata 2
La Traviata 2
La Traviata 1
La Traviata 1

25/02/2020

Giuseppe Verdi no era un d’aquells compositors que maldava per reflectir en llurs obres les pròpies vivències personals. Potser sense acabar de voler-ho, però, a La traviata ho va fer. Els antecedents no n’eren favorables. Quan l’any 1844 algú li va suggerir que de la Marion Delorme de Victor Hugo en fes una òpera, el mestre respongué, sec, “No m’agraden les prostitutes a l’escena”. Quan tingué l’ocasió, però, de veure representar a París, probablement el mes de maig de 1852, La dama de les camèlies, hi va copsar alguna cosa que el feu canviar d’opinió.

Aquella dona, de vida tal vegada irregular –lliure, segons la seva visió de les coses- que, però, estimava sincerament, no podria ser la Giuseppina Strepponi que Verdi va fer seva, en una relació que ell defensava aferrissadament malgrat els maldecaps que la situació li ocasionava? Que potser el vell Georges Duval no era una representació viva del seu ex-sogre Antonio Barezzi, que sempre li retreia la seva intimitat amb una dona tan poc recomanable?

L’home Verdi, potser confirmant la identificació de l’autor literari amb el seu personatge –Armand Duval tenia les mateixes caplletres que Alexandre Dumas fill- va sentir-se de sobte campió de la causa de Marguerite Gautier i decidí fer-ne una Violetta Valery víctima de les convencions socials de l’època.

Caldria, és clar, dur a l’escena una d’aquelles figures femenines que Verdi no hi volia veure, tot i que el cas no fos exactament el mateix. Caldria fer-la-hi aparèixer com a dona del seu temps. Les consideracions de la censura, però, no ho van permetre: pel que feia a la peripècia escènica no hi havia res a dir. L’ambientació, però, no podia ser contemporània. I no ho va ser.

Tot allò que de vegades s’ha dit en el sentit de que el públic rebutjà l’obra perquè els cantants “vestien de carrer” no és pas veritat. Al llibret corresponent a l’estrena al Teatro La Fenice el 6 de març de 1853, s’hi pot llegir clarament “La scena è a Parigi e sue vicinanze, nel 1700 circa”. El fracàs de l’estrena fou, segons que sembla, per la fluixa actuació dels cantants, car si a la protagonista, Fanny Salvini Donatelli –molt activa, per cert, al Liceu a les darreries dels anys quaranta- se li aplaudí el seu rendiment vocal, no sembla que per constitució física donés el tipus de malalta de tisi. A més, el tenor Graziani no va agradar i el baríton, tot i ser el gran Felice Varesi, no va saber com sortir-se’n d’un paper que no lligava amb el seu tarannà habitual. La prova la proporcionaria el fet que l’obra, reposada al Teatro San Benedetto de la mateixa ciutat de Venècia l’any següent – sempre el vestuari d’època i davant un públic que per força havia de ser el mateix- assoliria un èxit abassegador.

Si es té en compte que l’obra teatral de Dumas s’estrenà el 2 de febrer de 1852 – la novel·la havia estat publicada quatre anys abans, només uns mesos després de la mort de Marie Duplessis, la versió real de Marguerite Gautier, amistançada amb l’escriptor- cal considerar l’òpera de Verdi com la més “moderna” de les seves, tant per la temàtica com per l’estructura musical, bastida sobre el diàleg i el canto di conversazione. Verdi, en el curs de la composició, assegurava en una carta a un amic que “aquest és un tema del nostre temps, que cap altre compositor hauria gosat tractar. Jo ho he fet amb molt de gust. M’agraden els arguments que siguin nous, bells i forts”. Amb La traviata Verdi s’havia mirat al mirall. Quedaven encara moltes obres a escriure. Però no ho tornaria fer.

Marcel Cervelló
Crític d’Òpera

La Traviata 4
Finalitzat
La Traviata
Òpera de Verdi
08.03.20 | 18:00 h
Clàssica i Òpera

Actualitat

Cyrano

29/05/2020

El Teatre Auditori recomana...

CYRANO DE BERGERAC dirigida per Oriol Broggi Va ser el 2 de gener de 2013 quan Pere Arquillué es va posar el nas d'un dels soldats poetes més...

Somriure

20/05/2020

Escena grAn estrena la nova revista ‘Repensem-nos’

Els equipaments d’Escena grAn creen una publicació quinzenal amb continguts diversos per fer reflexionar al públic i donar veu a artistes,...

Terrenal de LaMov, espectacle estrenat al Teatre Auditori

29/04/2020

Celebrem el Dia Internacional de la dansa... ballant!!

Gràcies per ballar amb nosaltres! Aquest any no hem pogut celebrar com sempre el Dia Internacional de la Dansa a Granollers però no per això...

Tots Dansen 2019

29/04/2020

Les representacions del projecte “Mapadeball” queden suspeses

Els joves participants d’enguany estan preparant un vídeo muntatge que es podrà veure la primera setmana de juny Degut a la situació de crisi...

Treballem des de casa per a tu

27/04/2020

Tota la informació dels espectacles ajornats

Donada la situació actual amb motiu del Coronavirus, el Teatre Auditori de Granollers, així com la resta d'equipaments d'Escena grAn, ha...

Francesc Viñas amb el llibre que regalarà aquest Sant Jordi 2020

23/04/2020

Sant Jordi 2020 | Entrevistem a Francesc Viñas, dinamitzador de 'Llegir el Teatre'

Aquest Sant Jordi no hi haurà parades de llibres al carrer però sí una àmplia programació “virtual” a Granollers que ens permetrà viure la...

did20

08/04/2020

El confinament no atura el moviment! T'animes a ballar?

DIA INTERNACIONAL DE LA DANSA | 29 D'ABRIL DE 2020 Aquest any no podrem celebrar com sempre el Dia Internacional de la Dansa a Granollers. La...

Cantània Virtual

03/04/2020

La Cantània “Virtual” es farà al 2021

Degut a la situació de crisi sanitària produïda pel Covid-19 i l'estat d'alarma decretat pel govern estatal, es trasllada la Cantània al 2021....

27/03/2020

Dia Mundial del Teatre | El teatre és esperança i inspiració

El Dia Mundial del Teatre l’hem de celebrar sense activitat a escenaris i platees. Reivindiquem la força del teatre: la necessitarem per...

La creativitat no s'atura

20/03/2020

#TAGsocartista | La creativitat i cultura no s’aturen!

Aquests dies proliferen les iniciatives culturals i d'entreteniment per ajudar a passar millor el confinament a casa. #TAGsocartista Des...

La Bohème de l'AAOS

18/03/2020

Vols tornar a viure els espectacles estrenats al Teatre Auditori?

El Teatre Auditori de Granollers ofereix l'enregistrament d'alguns dels seus espectacles Davant la quarantena recomanada per les autoritats...

Greta capçalera

12/03/2020

“Greta i els Trihumans” serà l’espectacle de la Gala lnaugural d’Escena grAn el proper 26 de setembre

L’espectacle previst pel 28 i 29 de març s’ajorna per al 26 i 27 de setembre El Teatre Auditori de Granollers, VEUS-Cor Infantil Amics de la...

Greta i els trihumans presentació 6

10/03/2020

Presentem en roda de premsa “Greta i els Trihumans”, una òpera infantil inspirada en Greta Thunberg

Greta i els Trihumans és la nova producció pròpia de la temporada d'òpera infantil del Teatre Auditori de Granollers, que ha encarregat a...

Virtual

04/03/2020

A partir de demà 5 de març a les 10.30 h, entrades de Cantània a la venda!

La venda d’entrades amb codi comença demà dijous 5 de març a partir de les 10.30h fins al 3 d’abril a les 23:59 h, tant per Internet com per...

Gazoline

04/03/2020

Més de 800 joves han vist GAZOLINE de Jordi Casanovas al Teatre Auditori

Avui, dimecres 4 de març, hem omplert la Sala Gran del Teatre Auditori de Granollers de més de 800 joves de 8 instituts de Granollers i la comarca...

Aquest lloc web utilitza "cookies" pròpies i de tercers per oferir-te un millor servei. En navegar-hi n'acceptes l'ús. Més informació
ACCEPTAR