LA TRAVIATA | 'Verdi davant el mirall' per Marcel Cervelló

La Traviata 6
La Traviata 6
La Traviata 5
La Traviata 5
La Traviata 4
La Traviata 4
La Traviata 3
La Traviata 3
La Traviata 2
La Traviata 2
La Traviata 1
La Traviata 1

25/02/2020

Giuseppe Verdi no era un d’aquells compositors que maldava per reflectir en llurs obres les pròpies vivències personals. Potser sense acabar de voler-ho, però, a La traviata ho va fer. Els antecedents no n’eren favorables. Quan l’any 1844 algú li va suggerir que de la Marion Delorme de Victor Hugo en fes una òpera, el mestre respongué, sec, “No m’agraden les prostitutes a l’escena”. Quan tingué l’ocasió, però, de veure representar a París, probablement el mes de maig de 1852, La dama de les camèlies, hi va copsar alguna cosa que el feu canviar d’opinió.

Aquella dona, de vida tal vegada irregular –lliure, segons la seva visió de les coses- que, però, estimava sincerament, no podria ser la Giuseppina Strepponi que Verdi va fer seva, en una relació que ell defensava aferrissadament malgrat els maldecaps que la situació li ocasionava? Que potser el vell Georges Duval no era una representació viva del seu ex-sogre Antonio Barezzi, que sempre li retreia la seva intimitat amb una dona tan poc recomanable?

L’home Verdi, potser confirmant la identificació de l’autor literari amb el seu personatge –Armand Duval tenia les mateixes caplletres que Alexandre Dumas fill- va sentir-se de sobte campió de la causa de Marguerite Gautier i decidí fer-ne una Violetta Valery víctima de les convencions socials de l’època.

Caldria, és clar, dur a l’escena una d’aquelles figures femenines que Verdi no hi volia veure, tot i que el cas no fos exactament el mateix. Caldria fer-la-hi aparèixer com a dona del seu temps. Les consideracions de la censura, però, no ho van permetre: pel que feia a la peripècia escènica no hi havia res a dir. L’ambientació, però, no podia ser contemporània. I no ho va ser.

Tot allò que de vegades s’ha dit en el sentit de que el públic rebutjà l’obra perquè els cantants “vestien de carrer” no és pas veritat. Al llibret corresponent a l’estrena al Teatro La Fenice el 6 de març de 1853, s’hi pot llegir clarament “La scena è a Parigi e sue vicinanze, nel 1700 circa”. El fracàs de l’estrena fou, segons que sembla, per la fluixa actuació dels cantants, car si a la protagonista, Fanny Salvini Donatelli –molt activa, per cert, al Liceu a les darreries dels anys quaranta- se li aplaudí el seu rendiment vocal, no sembla que per constitució física donés el tipus de malalta de tisi. A més, el tenor Graziani no va agradar i el baríton, tot i ser el gran Felice Varesi, no va saber com sortir-se’n d’un paper que no lligava amb el seu tarannà habitual. La prova la proporcionaria el fet que l’obra, reposada al Teatro San Benedetto de la mateixa ciutat de Venècia l’any següent – sempre el vestuari d’època i davant un públic que per força havia de ser el mateix- assoliria un èxit abassegador.

Si es té en compte que l’obra teatral de Dumas s’estrenà el 2 de febrer de 1852 – la novel·la havia estat publicada quatre anys abans, només uns mesos després de la mort de Marie Duplessis, la versió real de Marguerite Gautier, amistançada amb l’escriptor- cal considerar l’òpera de Verdi com la més “moderna” de les seves, tant per la temàtica com per l’estructura musical, bastida sobre el diàleg i el canto di conversazione. Verdi, en el curs de la composició, assegurava en una carta a un amic que “aquest és un tema del nostre temps, que cap altre compositor hauria gosat tractar. Jo ho he fet amb molt de gust. M’agraden els arguments que siguin nous, bells i forts”. Amb La traviata Verdi s’havia mirat al mirall. Quedaven encara moltes obres a escriure. Però no ho tornaria fer.

Marcel Cervelló
Crític d’Òpera

La Traviata 4
Finalitzat
La Traviata
Òpera de Verdi
08.03.20 | 18:00 h
Clàssica i Òpera

Actualitat

27/03/2020

Dia Mundial del Teatre | El teatre és esperança i inspiració

El Dia Mundial del Teatre l’hem de celebrar sense activitat a escenaris i platees. Reivindiquem la força del teatre: la necessitarem per...

La creativitat no s'atura

20/03/2020

#TAGsocartista | La creativitat i cultura no s’aturen!

Aquests dies proliferen les iniciatives culturals i d'entreteniment per ajudar a passar millor el confinament a casa. #TAGsocartista Des...

La Bohème de l'AAOS

18/03/2020

Vols tornar a viure els espectacles estrenats al Teatre Auditori?

El Teatre Auditori de Granollers ofereix l'enregistrament d'alguns dels seus espectacles Davant la quarantena recomanada per les autoritats...

Treballem des de casa per a tu

13/03/2020

Tota la informació dels espectacles ajornats

Donada la situació actual amb motiu del Coronavirus, el Teatre Auditori de Granollers, així com la resta d'equipaments d'Escena grAn, ha...

Greta capçalera

12/03/2020

“Greta i els Trihumans” serà l’espectacle de la Gala lnaugural d’Escena grAn el proper 26 de setembre

L’espectacle previst pel 28 i 29 de març s’ajorna per al 26 i 27 de setembre El Teatre Auditori de Granollers, VEUS-Cor Infantil Amics de la...

Greta i els trihumans presentació 6

10/03/2020

Presentem en roda de premsa “Greta i els Trihumans”, una òpera infantil inspirada en Greta Thunberg

Greta i els Trihumans és la nova producció pròpia de la temporada d'òpera infantil del Teatre Auditori de Granollers, que ha encarregat a...

Virtual

04/03/2020

A partir de demà 5 de març a les 10.30 h, entrades de Cantània a la venda!

La venda d’entrades amb codi comença demà dijous 5 de març a partir de les 10.30h fins al 3 d’abril a les 23:59 h, tant per Internet com per...

Gazoline

04/03/2020

Més de 800 joves han vist GAZOLINE de Jordi Casanovas al Teatre Auditori

Avui, dimecres 4 de març, hem omplert la Sala Gran del Teatre Auditori de Granollers de més de 800 joves de 8 instituts de Granollers i la comarca...

Pavvla

03/03/2020

PAVVLA | Entrevista a Paula Jornet

Paula Jornet, "Pavvla": "Amb els diners que vaig guanyar fent d'actriu a 'La Riera' em vaig pagar la formació musical." Compartim l'entrevista...

Guillem Albà

27/02/2020

CALMA! | El director Guillem Albà diu...

“Aquell moment en què aconsegueixes parar i mirar el que estàs fent. I et planteges si allò és el que vols, si és així com realment vols...

Rebota rebota y en tu cara explota

25/02/2020

REBOTA REBOTA Y EN TU CARA EXPLOTA | Entrevista a Agnés Mateus i Quim Tarrida

Betevé va entrevistar a Agnés Mateus i Quim Tarrida, que són al Teatre Auditori aquest divendres 28 de febrer amb l'espectacle 'Rebota rebota y en...

19/02/2020

Si et va agradar Aüc, no et perdis el taller obert de Les Impuxibles

Un taller d'investigació i experimentació agafant el cos i la sexualitat com a punt de partida i la música i el moviment com a eines de treball....

Greta i els Trihumans òpera infantil

18/02/2020

L'activista Greta Thunberg inspira l'òpera 'Greta i els Trihumans'

Greta i els Trihumans és la nova producció pròpia de la temporada d'òpera infantil del Teatre Auditori de Granollers, que ha encarregat a...

Greta capçalera

18/02/2020

El Teatre Auditori edita una guia pedagògica sobre l'òpera infantil GRETA I ELS TRIHUMANS

DESCARREGA LA GUIA PEDAGÒGICA | GRETA I ELS TRIHUMANS Els centres educatius són un reflex de la societat i un dels principals agents de...

Aquest lloc web utilitza "cookies" pròpies i de tercers per oferir-te un millor servei. En navegar-hi n'acceptes l'ús. Més informació
ACCEPTAR