LA TRAVIATA | 'Verdi davant el mirall' per Marcel Cervelló

La Traviata 6
La Traviata 6
La Traviata 5
La Traviata 5
La Traviata 4
La Traviata 4
La Traviata 3
La Traviata 3
La Traviata 2
La Traviata 2
La Traviata 1
La Traviata 1

25/02/2020

Giuseppe Verdi no era un d’aquells compositors que maldava per reflectir en llurs obres les pròpies vivències personals. Potser sense acabar de voler-ho, però, a La traviata ho va fer. Els antecedents no n’eren favorables. Quan l’any 1844 algú li va suggerir que de la Marion Delorme de Victor Hugo en fes una òpera, el mestre respongué, sec, “No m’agraden les prostitutes a l’escena”. Quan tingué l’ocasió, però, de veure representar a París, probablement el mes de maig de 1852, La dama de les camèlies, hi va copsar alguna cosa que el feu canviar d’opinió.

Aquella dona, de vida tal vegada irregular –lliure, segons la seva visió de les coses- que, però, estimava sincerament, no podria ser la Giuseppina Strepponi que Verdi va fer seva, en una relació que ell defensava aferrissadament malgrat els maldecaps que la situació li ocasionava? Que potser el vell Georges Duval no era una representació viva del seu ex-sogre Antonio Barezzi, que sempre li retreia la seva intimitat amb una dona tan poc recomanable?

L’home Verdi, potser confirmant la identificació de l’autor literari amb el seu personatge –Armand Duval tenia les mateixes caplletres que Alexandre Dumas fill- va sentir-se de sobte campió de la causa de Marguerite Gautier i decidí fer-ne una Violetta Valery víctima de les convencions socials de l’època.

Caldria, és clar, dur a l’escena una d’aquelles figures femenines que Verdi no hi volia veure, tot i que el cas no fos exactament el mateix. Caldria fer-la-hi aparèixer com a dona del seu temps. Les consideracions de la censura, però, no ho van permetre: pel que feia a la peripècia escènica no hi havia res a dir. L’ambientació, però, no podia ser contemporània. I no ho va ser.

Tot allò que de vegades s’ha dit en el sentit de que el públic rebutjà l’obra perquè els cantants “vestien de carrer” no és pas veritat. Al llibret corresponent a l’estrena al Teatro La Fenice el 6 de març de 1853, s’hi pot llegir clarament “La scena è a Parigi e sue vicinanze, nel 1700 circa”. El fracàs de l’estrena fou, segons que sembla, per la fluixa actuació dels cantants, car si a la protagonista, Fanny Salvini Donatelli –molt activa, per cert, al Liceu a les darreries dels anys quaranta- se li aplaudí el seu rendiment vocal, no sembla que per constitució física donés el tipus de malalta de tisi. A més, el tenor Graziani no va agradar i el baríton, tot i ser el gran Felice Varesi, no va saber com sortir-se’n d’un paper que no lligava amb el seu tarannà habitual. La prova la proporcionaria el fet que l’obra, reposada al Teatro San Benedetto de la mateixa ciutat de Venècia l’any següent – sempre el vestuari d’època i davant un públic que per força havia de ser el mateix- assoliria un èxit abassegador.

Si es té en compte que l’obra teatral de Dumas s’estrenà el 2 de febrer de 1852 – la novel·la havia estat publicada quatre anys abans, només uns mesos després de la mort de Marie Duplessis, la versió real de Marguerite Gautier, amistançada amb l’escriptor- cal considerar l’òpera de Verdi com la més “moderna” de les seves, tant per la temàtica com per l’estructura musical, bastida sobre el diàleg i el canto di conversazione. Verdi, en el curs de la composició, assegurava en una carta a un amic que “aquest és un tema del nostre temps, que cap altre compositor hauria gosat tractar. Jo ho he fet amb molt de gust. M’agraden els arguments que siguin nous, bells i forts”. Amb La traviata Verdi s’havia mirat al mirall. Quedaven encara moltes obres a escriure. Però no ho tornaria fer.

Marcel Cervelló
Crític d’Òpera

La Traviata 4
Finalitzat
La Traviata
Òpera de Verdi
08.03.20 | 18:00 h
Clàssica i Òpera

Actualitat

Joan Garrido, director de la cia. Milnotes

30/07/2020

LA DEL MANOJO DE ROSAS | Entrevistem a Joan Garrido, director de Milnotes

Diumenge 30 d'agost | 19 h | Teatre Auditori de Granollers Reserva d'entrades La companyia Milnotes s'ha proposat donar la volta al...

Taquilles del Teatre Auditori de Granollers

29/07/2020

Horari d'estiu de les taquilles del Teatre Auditori de Granollers

Us informem que l'horari de taquilles del Teatre Auditori de Granollers -punt de venda de tota la programació d'Escena grAn- d'aquest proper mes...

la del manojo de rosas

21/07/2020

El nou espectacle de Milnotes, 'La del manojo de rosas', al Teatre Auditori aquest agost!

Ahir, 20 de juliol, es va donar a conèixer la nova programació cultural d'estiu a Granollers, que anirà del 24 al 30 d'agost i que inclourà...

Imatge de la nova temporada d'Escena grAn

16/07/2020

“Amb moltes ganes”, l’eslògan de la nova temporada d’Escena grAn

La nova imatge es va presentar aquest dilluns al Teatre Auditori, just abans de la projecció en directe l’obra Assedegats Dissabte 26 de...

n. 5 repensem-nos

15/07/2020

Viatge a través de la música en el cinquè número de la revista Repensem-nos

Escena grAn presenta avui el cinquè número de la revista Repensem-nos, l'última edició abans de les vacances. Com sabeu, la revista va néixer...

Ramon Vila

10/07/2020

Xerrada prèvia: 'Assedegats', aquest diumenge!

Diumenge 12 de juliol, a les 19 h A càrrec de l'actor osonenc Ramon Vila, que ha traduït el text de Wadji Mouawad Xerrada dinamitzada per la...

capçalera Assedegats

07/07/2020

El 13 de juliol el Teatre Auditori acull la projecció d’Assedegats, dirigida per Oriol Broggi

El 13 de juliol arriba al Teatre Auditori la projecció en directe del nou espectacle de La Perla 29, amb la col·laboració del Festival Grec de...

Xarxa cooperació

02/07/2020

El Teatre Auditori, a través de Transversal, s’incorpora a una Xarxa Europea de cooperació per al desenvolupament artístic

La iniciativa, anomenada ‘Southern Coalition- Coalició del Sud’, portarà a terme el seu primer projecte el 2021: ‘Perifèries més fortes’...

Revista 4

01/07/2020

Ja tenim aquí el quart número de la revista!

Escena grAn segueix treballant amb l'esperança que aviat podrem retrobar-nos amb tots vosaltres però, mentre arriba aquest moment tan esperat,...

Cantània Virtual

23/06/2020

La Cantània acaba més 'Virtual' que mai!

Com bé sabeu, aquestes setmanes hauríem d’estar en època de concerts de Cantània però, lamentablement, no ha pogut ser així amb motiu de la...

Núm. 3 de revista Repensem-nos

17/06/2020

Estrenem el núm. 3 de la revista Repensem-nos: 'Reivindicació'

Escena grAn segueix treballant amb l'esperança que aviat podrem retrobar-nos amb tots vosaltres però, mentre arriba aquest moment tan esperat,...

Segueix la cultura

12/06/2020

Segueix la cultura a Granollers!

La ciutat estrena una nova programació cultural, per a tots els públics, que anirà del 25 de juny al 28 de juliol El Teatre Auditori programa,...

Tots Dansen 2019

11/06/2020

Els joves de Mapadeball acaben l’edició ballant des de casa

Aquesta edició de Tots Dansen -ara, Mapadeball-, afectada de ple pel Covid19, ha acabat amb aquest vídeo protagonitzat pels joves participants dels...

Greta

03/06/2020

L’espectacle ‘Greta i els Trihumans’ passa al febrer de 2021

ESTRENA DEL NOU VÍDEO: https://youtu.be/ut3ishA04ws (divendres 5 de juny, a les 11 h) Degut a la situació de crisi produïda pel Covid-19 i...

Portada de la revista n. 2 Repensem-nos

03/06/2020

Ja podeu descarregar el núm. 2 de la revista Repensem-nos!

Els equipaments d’Escena grAn estrenen la segona revista, Repensem-nos, amb continguts diversos per fer reflexionar al públic i donar veu a...

Aquest lloc web utilitza "cookies" pròpies i de tercers per oferir-te un millor servei. En navegar-hi n'acceptes l'ús. Més informació
ACCEPTAR