Horaris de Setmana Santa

Les taquilles del Teatre Auditori romandran tancades del divendres 29 de març fins al dilluns 1 d’abril, ambdós dies inclosos. Recordeu que sempre podeu comprar entrades a les webs www.escenagran.cat i www.teatreauditoridegranollers.cat

No hi haurà servei de cafeteria al Restaurant social El Gato Verde de dilluns a divendres de 16 h a 20 h. El servei de restaurant migdia serà de dimecres a diumenge de 13 h a 15.30 h i els sopars, divendres i dissabtes de 20.30 h a 23 h.

MÉS INFORMACIÓ

×

LAUDATE PUERI | Article Xavier Chavarria, crític musical

16.09.2019

Música coral en estat pur, amb petites joies dels últims dos segles i una estrena absoluta, dirigides per un autèntic expert en aquest repertori, i amb la col·laboració d’un dels millors organistes de l’actualitat. A la primera part sentirem obres de joventut per a veus blanques i orgue de dos mestres del Romanticisme. Mendelssoh va compondre els tres motets op.39 a Roma, quan tenia 21 anys, i els va dedicar a les monges de la Trinità dei Monti, l’església que presideix des del cim de l’enorme escalinata la cèlebre Piazza Spagna de Roma. I Brahms en tenia 25 quan va escriure l’Ave Maria op.12, composta per al cor de dones d’Hamburg, que era un dels millors de la ciutat, i que ell va dirigir durant uns anys.

Recordem que Brahms va ser un excel·lent director de cors, i això es nota en les seves composicions corals, percisament pel domini i coneixement de totes les possibilitats i recursos que tenia l’instrument. Tot i la solidesa formal i el treball motívic sobre les paraules clau, aquesta composició té un caràcter tendre, apacible i bucòlic, gairebé pastoral, que encaixa molt poc amb el caràcter intens i rude de la resta de música que va compondre Brahms.

El bloc de música francesa comença amb la delicada Messe Basse de Gabriel Fauré, escrita l’any 1881 per a tres veus blanques i orgue, un bellíssim exemple de la dolçor i l’encant propis de la música espiritual francesa. També segueixen aquest esperit reflexiu i pietista les Lletanies a la Verge Negra, la primera obra religiosa que va compondre Francis Poulenc esperonat per una forta experiència emocional: conmocionat per la mort d’un bon amic seu, Poulenc va fer un peregrinatge al santuari de Rocamadour, un llogarret preciós al nord de la Provença on hi ha una humil capella excavada a la roca, que conté la imatge miraculosa d’una Marededéu negra. Aquella experiència va fer recuperar la fe cristiana al músic, que a partir d’aleshores va dedicar molta atenció a la música religiosa. Aquestes Lletanies tenen la delicada barreja de grandesa i humiltat que caracteritza la música espiritual francesa, i és un segell inconfusible en la música de Fauré.

El plat fort de la vetllada serà l’estrena absoluta d’una obra coral encarregada expressament per a l’ocasió a Josep Vila i Casañas, i que exigeix del cor un ampli ventall de registres expressius, tècnics i sonors. Per a inspirar-se, Vila va demanar als membres del cor que expliquessin tot allò que els motiva, els interessa i els preocupa del món que els envolta, i d’aquí en van sortir els tres temes centrals que defineixen l'obra: la preocupació pel canvi climàtic, la crisi dels refugiats, i l'extraordinari valor de la música i el cant com a font de felicitat personal i també d'entesa entre persones de cultures diverses. La veu, però, és tractada com un instrument que "parla per sí mateix i no només per mitjà de les paraules".

Xavier Chavarria, musicòleg i crític musical de Catalunya Música (Catalunya Ràdio)

Actualitat