20.03.2024
Què és Highlands? És una metàfora, un món oníric, una fantasia?
En l’espai on es presenta, la línia dramàtica que separa l’espai d’aquí del de més enllà, l’imaginari, té una expressió visible. Musicalment, els reptes i límits de llegir un text composat al segle XVIII des de l’Europa del 2021 planteja els mateixos dubtes: Què és la música de Bach per nosaltres? És una metàfora, un món oníric, una fantasia?
Potser la música i el seu context són dos elements simbiòtics, tota música és bona si té una funció. En el nostre cas, no hem fet una elecció estètica i decorativa de la música sino que ens hem submergit en una escolta profunda durant mesos fins a trobar el cor de cada peça que hem utilitzat a l’espectacle Highlands i a la vegada l’ha transformat.
La música de Bach és extraordinària per la quantitat de qualitats en els seus ingredients: la retòrica, l’artesania, la inspiració, la força dramàtica i també la bellesa - no em fa por parlar de bellesa. Gyorgy Kurtag diu “en la música de Bach, en cada instant hi ha una pregària...” “...En una fuga de Bach, on hi ha crucificció, s’escolten els claus.”
És aquesta força poètica la que hem volgut ressaltar i posar al servei de la peça coral Highlands. A través de veure la música ressonant al cos dels ballarins, hem après tant sobre el significat d’aquesta música com de l’anàlisis i l’escolta.
A través de la música de Bach visitem diferents moments de la seva vida: els dies de Weimar amb la seva cantata 150, la mort de la seva dona Barbara en la Xacona com a Tombeau dedicat a ella, el seu propi capvespre amb la Fuga XIV de l’Art de la Fuga, inacabada, i amb una nota a la partitura del seu fill Carl Philipp: “Über dieser Fuge, wo der Name B A C H im Contrasubject angebracht worden, ist der Verfasser gestorben.” “En aquesta fuga, en el moment on el nom BACH apareix com a contrasubjecte, el compositor morí”.
En la secció central de Highlands, el desenvolupament, Kurtag, Purcell i altres compositors visiten el geni alemany. L’estructura simètrica d’Arvo Part apareix dos cops com a element geomètric, igualment que hem volgut explorar el diàleg entre veus en les inventions de Bach o la construcció de les fugues.
Diferents motius ens acompanyen de forma subtil o més evident, com el Coral 85 “Ist got mein schutz und treuer Hirt” que apareix en diferents moments del viatge i en diferents tractaments resultat d’una experimentació sempre respectuosa amb la música i amb les seves possibilitats. El treball musical de Highlands és coral, on hem jugat amb una immensa quantitat de material inicial. El grup de ballarins i músics hem anat fent-nos nostra una tria que s’ha convertit en la nostra banda sonora.
Joel Bardolet, direcció musical